Dah La Takde Parking

Posted by Sakti Arjuna

Internet memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita...ada orang tidak boleh hidup jika tiada internet...hilang pedoman hidup, kata mereka...rasa ingin mati jika sehari tidak melayari internet...kawan tidak pasti jika rakan-rakan sekalian bersetuju atau tidak...tetapi kawan kurang bersetuju...walaupun kawan tersenyum lebar tanda suka ketika melayari internet, kawan tidaklah bermuka ketat ataupun sengaja mencari pasal dengan cina henset jika kawan tidak dapat melayari internet...mungkin dengan Joseph...tetapi itu dulu...

Kawan juga tidak mudah mempercayai seseorang dengan mudah...andaikata seseorang itu tidak betul-betul kawan kenali, jangan haraplah kawan akan mempercayainya apatah lagi memberinya pinjam duit...

Kerana kawan berpendirian bahawa kepercayaan itu sesuatu yang amat sukar untuk diperolehi...kepercayaan itu merupakan sesuatu yang berharga...bak kata pepatah..."kejelitaan adalah hakmilik setiap insan"...mengapa kejelitaan?? Kenapa bukan kepercayaan?? Kerana adalah sukar untuk memiliki kepercayaan dari seseorang, apatah lagi kepercayaan yang tidak berbelah bahagi...

Atas dasar kebolehpercayaan inilah, kawan mengambil keputusan untuk tidak mempercayai internet walaupun 50%...pelaburan internet?? wai em?? prenster?? mai spes?? fes bukk?? Semuanya tidak kawan percaya...

Namun, sekarang sudah menjadi satu fenomena berurusan dengan bank secara online...online banking / internet banking kata mereka...Mulanya kawan memberikan reaksi Wauuuu!!!! Mesti mudah kan?? Entah bagaimana kawan terlupa bahawa kawan mempunyai akses internet yang agak terhad...maka wauuu itu hanya memberi kesan selama lebih kurang 2 minit sahaja...

Kawan tidak percaya online banking...Kawan ada terdengar, pernah mendengar, dan ada sahabat kawan sendiri pernah mengalami kerugian akibat online banking...ditipu penggodam yang menyamar sebagai wakil atau pihak bank...Huh...kawan tak sanggup...nak sedekah kat peminta sedekah pun tak pernah, apatah lagi ditipu oleh penggodam...memang kawan tak sanggup...

Kerana itu kawan tetap ke pejabat pos dan ke bank untuk membayar bil-bil utiliti dan ansuran kereta...jangan mimpilah kawan nak berurusan secara online...nanti tak pasal-pasal, dah bayar dikatanya tak bayar...internet...bukan boleh percaya...penggodam banyak...virus banyak...kalau masa transfer tu tiba-tiba komputer hang...tak ke naya...macam-macam boleh jadi...bank pula macam nak dengar sangat je masalah pelanggan...diorang tau nak kaya sahaja...kapitalis...standardla...

Maka, kawan mengambil keputusan untuk berurusan di bank dan pejabat pos...biar penat sedikit...yang penting kawan bebas dari perasaan fobia kehilangan duit akibat anasir internet yang durjana...

Maka sekarang masuklah ke intipati kisah yang ingin kawan ceritakan ini...kawan sering berurusan di mesin cash deposit...maklumlah...banyak duit...kerjanya nak bagi orang je...hahahaha...kawan sentiasa kecewa dan berang sewaktu berurusan...ia disebabkan oleh keengganan mesin tersebut menerima wang yang tidak hensem...dalam erti kata lain, wang yang sudah lama dan agak berkedut ataupun keronyok... kawan bukannnya Bank Negara...sentiasa ada duit kertas baru...kawan hanya rakyat biasa...adalah mustahil untuk memiliki wang kertas yang semuanya baru...adatlah...dan yang lebih menyakitkan hati, wang kertas terbabit baru sahaja dikeluarkan di mesin atm...lepas tu tidak diterima pula di mesin cash deposit...apa ke bangangnya...tindakan bank ini boleh disamakan dengan money laundry tau tak...bagi customer wang buruk dan terima wang hensem...cibai betol...dahla beraturnya panjang...lepas tuh wang tidak diterima pula...kau ingat dalam wallet aku ada sejuta?? Mestilah ngam-ngam...celah mana pulak aku nak carik duit kertas baru time tuh??? Kau memang menyusahkan la mesin cash deposit...

Sebentar tadi kawan ke sebuah bank dan membuat urusan di mesin cash deposit...terkejut kawan dibuatnya...mesin tersebut sudah bertukar rupa...lebih moden...ranggi...syabas diucapkan...syabas bettey...namun, yang sedihnya, mesin tersebut tidak secekap mesin yang lama...kawan suka kerana ia touch screen...umpama PDA...tetapi mesin itu berbunyi mengalahkan mulut Jalut ketika proses memasukkan duit...macam ambulans...aku taula...kan ke aku tengah masuk duit ni...siot punye mesin...memekak betul...ramai pelanggan yang kawan temubual tidak menyukai bunyi bising berlebihan yang dikeluarkan oleh mesin-mesin tersebut...seumpama memandu Myvi...pernah pandu Myvi?? Masuk gear reverse dan bunyi yang dikeluarkan amatlah bingit...halangan di belakang jauh lagi tetapi bunyik nye macam dah berlanggar...memang menyakitkan hati dan telinga...macam tula bunyik mesin tuh...macam bunyi reverse sensor Myvi...dan seperti kebiasaan mesin ini pilih bulu...nakkan duit kertas yang hensem sahaja...memang siot...dahla kawan memiliki not RM50 yang baru...tidak diterima juga...memang kawan panas...

Maka kawan menyeru kepada bank-bank di Malaysia ini...mesin cash deposit tu janganla cam sial sangat...kedut, buruk sikit takkan la tak boleh...apalancau macam ni?? Kan ke tu duit...yang kau berkira sangat kenapa...sial la orang yang cipta mesin cash deposit tuh...mati la kau...

Setelah berulang kali mengalami kejadian serupa, ramai yang bertanya kepada kawan; masih tidak ingin menggunakan perkhidmatan perbankan online?? Maka jawapan kawan tetap tidak...dan diakhiri dengan ayat "Kalau duit aku kena kebas kau ganti, boleh??"

Jawapan mereka sudah tentulah "tak boleh"....

Nak kahwin dengan dato' aje kerjanye....

Posted by Sakti Arjuna

Kawan tertarik dengan komen dan keluhan sahabat kawan, Jalak Lenteng yang kawan baca baru-baru ini..berkenaan dengan hantaran dan mas kahwin..kepada si lelaki di luar sana, ini respons kawan..kawan juga lelaki...

Seperti yang kita ketahui, mas kahwin tidaklah menjadi masalah kepada si lelaki untuk membayarnya..makan Nando's ngan Secret Recipe mahal lagi..topup sebulan lebih lagi dari jumlah mas kahwin..jadi kalau ada yang merungut berkenaan mas kahwin, tos je kepala die..Kimak nye orang, tu pun nak berkira ke..

Namun, hantaran yang dikenakan seringkali menjadi buah mulut dan topik perbualan di khemah-khemah kenduri ataupun ketika rewang kenduri..

Kawan faham dengan pandangan Jalak berkenaan hantaran yang tinggi jumlahnya..bak kata orang, macam nak jual anak..namun bak kata Joseph, rendah sangat pun tak boleh juga, akan menimbulkan fitnah..tetapi kawan ada penjelasan bagi mereka yang meletakkan hantaran yang tinggi..

Anak merupakan anugerah yang tidak ternilai..umum kita mengetahui bukan senang bagi seorang ibu melahirkan anak..mengandung sembilan bulan dan bertarung dengan maut semasa melahirkan..badan cengkung dan kurus menyusukan anak..mata lebam akibat tidak lena tidur melayan karenah anak yang menangis di waktu malam..belum kira wang ringgit yang dicurahkan dan dibelanjakan dari bayi tersebut belum lahir sehinggalah mencapai usia mau berkahwin itu..kelengkapan sekolah, makan minum, pakaian, duit belanja, kalian fikirlah sendiri berapa banyak yang telah dihabiskan oleh ibu bapa dalam membesarkan kalian sampailah sekarang..di umur yang meningkat ini, masih lagi menagih wang dari ibu-bapa..

Fikirkan juga penat lelah mneyekolahkan anak, mengambil berat akan pelajaran anak-anak, menghantar dan mengambil anak dari sekolah..merotan dan membebel jika prestasi pelajaran tidak memuaskan..meneman dan memberi galakan kepada anak-anak supaya belajar..semua itu tidak boleh dinilai dengan wang ringgit..

Maka, perlukah kita merungut dan berkira jika ibu bapa si perempuan meletakkan hantaran yang agak tinggi sebagai syarat ingin mendapatkan anak perempuan mereka??? Tanpa usaha dan penat lelah serta keringat mereka maka si perempuan yang kalian gila-gilakan ini tidak akan berada pada kedudukannya sekarang..tanpa ibu bapa si perempuan ini, maka tiadalah si perempuan ini..

Penat membesarkan anak, anak perempuan lak tuh, hati mana yang ingin melepaskan anak secara percuma dan murah?? Tambahan pula jika si perempuan bekerja tetap dan boleh membantu si lelaki kelak dalam urusan perbelanjaan keluarga..nak berkira sangatkah kalian semua??

Maka kawan kurang bersetuju jika kita ingin memarahi dan tidak berpuas hati dengan pihak perempuan kerana meletakkan hantaran yang agak tinggi..tak mahu, cari lain..takde orang yang paksa..kau yang gatal nak kahwin..

Tetapi, kawan bersetuju dengan Jalak..semua ini hanyalah adat..tidak wajib dan tidak dituntut dalam agama..dengan dulangnya...psp3, laptop, beg GUCCI..dan sebagainya..akan tetapi, kawan berjaya merasionalkan tujuan hantaran dikenakan kepada pihak lelaki..kita juga akan menjadi parents..dan mana tau kita juga bakal punya anak perempuan yang mencabar minda dan kesabaran untuk dibesarkan...

Pada kawan kita tidak harus merungut jika tidak mampu menyediakan hantaran..pada kawan nak kahwin kena mampu..Jika wang hantaran masih tidak dapat disediakan, maka kita tergolong dalam kategori tidak mampu..mengapa kita tidak mampu?? Itu salah kita, bukan salah orang lain..bukan salah pihak perempuan..lagipun zaman sekarang memang macam ini caranya..mahu tak mahu kita perlu akur dan cuba sediakan seperti yang dikehendaki..

Akan tetapi, kalau itulah jodoh kita, maka wang hantaran tidak menjadi masalah..Insyaallah akan dipermudahkan cara oleh Allah kelak..

Kawan masih berusaha, dan mujur ibu bapa awek kawan bermurah hati meletakkan diskaun..Kurang sikit bebanan..syukur...

Bestnye Ampang Park

Posted by Sakti Arjuna

Kawan gemar makan burger..tiada tempat yang menyajikan burger sesedap McDonalds..kawan yakin Joseph bersetuju..kerana kawan masih ingat bersama-sama Joseph dan Si Kosong makan Mekdi di Ampang Park, cawangan Mekdi tersibuk seantero Malaysia..

Akan tetapi, tidaklah kawan ini jutawan ataupun seorang YUPPY untuk makan Mekdi aje kerjanya hari-hari..mungkin kawan seorang professional tetapi di tempat kawan bekerja memang tiada Mekdi..dan bagi menyelesaikan kemelut yang melanda, kawan hanya ke gerai-gerai burger tepi jalan bagi memuaskan nafsu serakah burger ini..

Jangan mengandaikan yang kawan cuba mengatakan bahawa gerai burger di tepi jalan tak sedap..dah banyak gerai burger yang kawan cuba sedap-sedap burgernya..contohnya di tepi Medan Selera Cenderawasih..memang tiptop..ataupun di depan CIMB bandar Kajang, syabas diucapkan..dan juga di Mawai dengan slogan Mersing Menjerit, memang kawan termimpi-mimpi..

Akan tetapi baru-baru ini kawan bertandang ke sebuah gerai burger berdekatan rumah..kat Kajang la ni..nak makan Mekdi gaji tak masuk lagi, jadi tepi jalan pun tepi jalan la..Kawan pun order, ayam satu..kawan membatalkan niat order ayam spesial kerana setelah melihat bekas telurnya..

Untuk perhatian semua; kawan jarang makan telur atau order telur jika makan di luar..ingin tau kenapa? Kerana mereka tidak membasuh telur..telur keluar dari bontot ayam..bermakna ada bontot ada la taik..Jika diperhati dengan teliti pada telur ayam yang masih di dalam bekas..ada tahi yang sudah kering melekat di kulit..tahi seperti yang kita ketahui adalah najis..dan kemungkinan untuk najis itu bercampur dengan kuning dan putih telur setelah dipecahkan adalah besar..maka kawan hanya makan telur di rumah..

Yang kawan berang dengan gerai burger ini bukan disebabkan telurnya..jelas kawan melihat dia merokok sambil menunggu kawannya menggoreng daging burger dan memanaskan roti..kawan tak nampak dia membasuh tangan sebelum menyediakan burger kawan..kawan tak nampak pula dia memakai sarung tangan..dan memang jelas dia tak memakai apron seperti yang jelas dipakai oleh kawannya yang menggoreng daging..

Maka kawan tegur brader ini.."bang..tengok kuku boleh?"
Dia merenung muka kawan, terkejut dengan pertanyaan kawan barangkali..
Memang kawan sedari tadi perasan kukunya tidak bersih dan panjang..
"Lu dah la isap rokok tadi..tangan x basuh pegang burger aku, siap kuku panjang lagi..apehal??", kawan meluahkan perasaan yang berbuku.."Lu nak tolong die berniaga ke nak lingkupkan die?"

Dia mencuba membuka mulut ingin membalas tetapi ditahan rakannya yang menggoreng burger tadi..rakannya hanya mampu melihat kawan, tersenyum menggelengkan kepala..barangkali dia tidak tahu nak jelaskan apa kepada kawan..kawan hanya senyum dan berkata "takpelah bro..len kali jela ek", seraya berpaling dan terus berlalu...dalam hati kimak tol..mane lagi aku nak beli burger ni..ade lagi satu gerai burger tapi kawan dah lama bergaduh dengan pemiliknya..hal lama..masa sekolah dulu..ada masa kawan ceritakan..

Kawan terus ke Econsave..kawan beli daging burger ayam dan daging..dan roti burger..sekali ngan mayonis kawan beli..bengang punye pasal..nasib baik x beli Cheesdale sekali..haha..

Baiklah buat sendiri..babi betol ko jual burger..Memang aku x pegi tempat lain selain CIMB Kajang pasni..

Buat Rakan-Rakan Semua

Posted by Sakti Arjuna

Kuat Sikit Volumenye...

Posted by Sakti Arjuna

Jika kawan keluar rumah dan mendongak ke atas, maka akan kelihatanlah sebuah piring yang agak besar berwarna kelabu...piring ini kawan tidak pernah guna untuk makan nasik...apatah lagi meletakkan cawan berisi nescafe di atasnya...kerana ayah kawan pernah mengatakan piring ini banyak jasanya kepada isi rumah...

Benar kata-kata beliau..sebagai orang tua, beliau lebih arif..beliau yang mengeluarkan duit membeli dan memasang piring tersebut...

Akan tetapi kawan tidak pasti akan kelebihan dan kehebatan piring tersebut...dahulu semasa baru-baru memasang piring, memang tidak berganjak dari depan televisyen..asyik sungguh menonton cerita dan rancangan yang dijaja sehingga lalai tidak mengerjakan solat..memang dakyah yahudi dan nasrani ingin menyesatkan kita Umat Islam...

Tetapi sekarang, kawan tidak ada hati ingin menonton televisyen..bosan rasanya...rancangannya sama...diulang-ulang...sampai menyampah tengok...dahla bayarannya mahal...terkedok nak membayarnya setiap bulan..kawan hanya menonton berita, sukan, dan beberapa rancangan yang memang kawan ikuti dan tidak boleh tinggal...yang selebihnya, bosan, tak best, dan tidak ada masa...

Sekarang, kawan marah dengan piring tersebut..ingin rasanya kawan kapakkan sahaja piring tersebut dan buat dulang...akan tetapi, kawan masih ada rasa takut dihalau dari rumah...maka, kawan pendamkan sahaja hasrat tersebut...

Televisyen...bukan nak katalah...tetapi kawan tetap rasa yang rancangan dulu-dulu lebih menarik dan seronok ditontoni...Televisyen berbayar memang menyakitkan hati...Buang duit sahaja melanggan...

Namun, kawan masih berminat untuk mendapatkan sebuah TV LCD berjenama Samsung...kawan masih mengumpul duit...

Bosan sungguh menonton TV..Baiklah baca URTV...ade jugak gambar artis Malaysia berbogel...

Hati Mesti Mau Bersih

Posted by Sakti Arjuna

Kala kawan menulis post ini, kawan masih lagi sakit mata...kawan memakai cermin mata gelap ke mana-mana kawan pergi...sehinggakan ada seorang awek berjumpa kawan mengatakan kawan ni Cyclops dalam cerita X-Men tu...awek itu mahukan kawan demo cara fire menggunakan mata...kawan tolak dengan baik...kawan jelaskan, kawan bukan Cyclops...kawan Wolverine...kawan pkai spek sebab sakit mata je...

Tapi bukan perihal Wolverine yang ingin kawan ceritakan di sini...kawan ingin menceritakan tentang kegigihan mereka yang bekerja sebagai pekerja di Car Wash...

Semenjak kawan memiliki kereta, kawan jarang membasuh kereta sendiri...Car Wash aje..senang..12 ringgit je..nak berkira apa...sambil menunggu lepak baca suratkhabar..tak pun bargayut di telefon...

Akan tetapi, setelah tadi bertungkus lumus mengemas dan membasuh kereta, kawan terfikir betapa cekalnya mereka yang bekerja sebagai pencuci kereta..Kereta kawan kecil sahaja...maklumlah compact car..tetapi jangan disamakan kecil dengan sempit...walaupun kecil tetapi luas...haha...walaupun keretanya kecil tetapi kawan mengalami kesukaran juga membasuh dan mengemas bahagian dalam kereta..basuh ok lagi..bila tiba mengemaskan bahagian dalam...bengangnya tidak terkata...

Sakit pinggang menunduk mengutip sampah yang kecil-kecil di dalam kereta...Terbersin beberapa kali juga ketika menengkuh pengalas kaki yang berhabuk dan berpasir...yang paling menyeksakan adalah ketika vakum bahagian dalam kereta...berpeluh-peluh...bengang rasa hati...

Namun setelah selesai, hati rasa puas...senyum melebar melihat kereta sudah bersih dan cantik...Jauh di sudut hati, memang sumpah lepas ni tak buat lagi...memang kawan hantar Car Wash je..tak berbaloi nak jimat 12 ringgit dengan keringat yang dicurahkan...kawan tak mahu jadi seperti Saudara Joseph, sampai terseliuh pinggang beliau membasuh kereta...kawan sanggup bayar 20 ringgit dari nak buat sendiri...

Apa pun, kereta bila dah kemas dan cantik rasa seronok pula dilihat...rasa bersemangat pula ingin memandu ke mana-mana...Berkereta Jenama Negara, Megah Menyusur Di Jalan Raya...

Air Mata Jernih (BPR) - best woo lagu ni...

Posted by Sakti Arjuna

3 hari yang lepas housemate kawan dijangkiti sakit mata..merah menyala mata beliau bagaikan seekor kuntilanak..kawan seboleh-bolehnya mengelakkan mata kawan dari bertentang dengan mata beliau..beliau juga mengurung diri di dalam bilik bagi mengelakkan kawan dijangkiti...akan tetapi kuasa Allah mengatasi segalanya...kawan dijangkiti juga..baguslah, boleh menghapuskan dosa-dosa kecil...kehkeh...Alhamdulillah...

Semasa kawan mengawas calon SPM, ramai juga calon yang ditempatkan di bilik kuarantin...kawan acapkali masuk ke bilik berkenaan untuk mengedar dan mengutip kertas soalan dan juga jawapan...akan tetapi tidak pula berjangkit dengan mereka...tapi apakan daya, di detik-detik akhir inilah kawan dijangkiti...

Semalam kawan cuti...kawan mengambil kesempatan ke Hospital Kota Tinggi untuk mendapatkan rawatan...memang kawan puji sistem dan cara kerja pegawai dan staf di sana...tak cekap mana, tetapi memudahkan pelanggan@pesakit...tidak sampai setengah jam mengambil nombor, kawan sudah dipanggil berjumpa Pembantu Perubatan..tak kesahla bukan doktor pun...keramahannya memang kawan puji dan sanjungi...tabik spring la...

Awek-awek farmasi juga ramah dan tidak ketinggalan mengajar bagaimana cara menggunakan ubat titis dan krim yang dibekalkan...dengan senyuman manis dan sapaan mesra, hati mana yang tidak gembira dan puas hati dengan layanan yang diberikan...memang tiptop...

Akan tetapi, dahulu, ramai juga yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan...kawan hanya mendengar ngomelan dan rungutan rakan-rakan yang lain tanpa prekudis...eh silap, prejudis...kerana kawan tidak pernah pergi ke sana...Akan tetapi, setelah peristiwa semalam, kawan kurang bersetuju dengan mereka...tapi entahla, belum pernah kena kat batang hidung kawan lagi kot...bila dah kena nanti kawan pasti akan kawan ceritakan...tetapi harap-harapnya tidaklah...

Hari ini kawan tidak bertugas...kawan cuti...MC tiga hari beb...lagipun tak guna juga MC lama-lama...kejap lagi kawan akan berangkat pulang ke kampung halaman...MC macam tak MC aje...

Semoga kawan cepat sembuh dari penyakit ini...Doakan kawan mudah sembuh...Dan tidak menjangkiti sakit mata ini ke mana-mana individu ataupun organisasi...

Ada mata pandang, ada krim sapu, ada MC tidur....hahahaha...

Kenapa la kau ni baser oi...

Posted by Sakti Arjuna

Sekali lagi kawan ingin berbicara perihal kedai makan..Kawan memang tak puas hati..Baru je tadi kawan ke sebuah restoran yang terkenal di Kota Tinggi ini..Restoran ini amat tersohor kononnya dalam menyajikan hidangan Nasi Ayam dan juga Nasi Beriani..Ingin tahu lokasinya, cari gedung di Kota Tinggi dan ia terletak berhampiran gedung ini..

Kedainya berhawa dingin..tapi masih tidak berupaya mendinginkan hati kawan yang panas sebaik sahaja 3 minit melabuhkan punggung di kerusi..Memang sudah sedia maklum pelanggannya ramai..tetapi pekerjanya sedikit..Minah Indon yang seorang inilah mengemas meja, mengambil pesanan dan menghantar pesanan..Apa lancau susah sangat ke kau nak tambah pekerja..kan mulut aku dah lancang..Pelanggan kau nak ramai tapi kau kedekut nak amik pekerja nak bayar gaji..Puki bapak kau..

Sudahlah meja makannya tidak berkemas..Minah Indon ini boleh asyik mengemas meja makan yang kosong dari mengemas meja yang sudah diduduki kawan..Jenuh kawan melambai..Minah Indon ini tidak mengangkat muka dan asyik mengemas meja macam konek laki kau ada kat meja tu kau nak sapu, lap lama-lama..Kemas la meja yang dah ada pelanggan bodoh..

Setelah 5 minit menunggu, minah indon ni pun datang dan mengemas meja dan terus berlalu..lantas kawan memanggil, "kau tak nak amek order ke, abes tu aku duk kat sini kau ingat sesaja ke?" Untuk makluman, kawan memang sentiasa melihat jam ketika masuk ke mana-mana kedai makan untuk melihat berapa lama masa yang diambil untuk datang mengambil pesanan, menghantar pesanan, dan datang untuk mengira..

Tersohor di Kota Tinggi konon..Haniffa ngan Minlon masak sedap lagi la..Kebulur sangat ke manusia kat sini lapar sangat nak makan kat sini, macam tak ade kedai lain..Ni last..jangan harap kawan akan datang makan sini lagi..

Usai menjamu selera yang sudah terbantut, kawan ke kaunter untuk membayar..bos yang biasanya di kaunter tiada pula..dia pulak yang sibuk hantar order..bangang punye bos..Kawan menunggu 4 minit untuk bos kedai ini datang ke kaunter dan mengira jumlah yang harus dibayar..setelah menghulurkan baki, bukan di tangan kawan, tetapi di atas meja, dia berlalu tanpa memandang kawan dan tanpa ucapan terima kasih..ni yang aku hangin satu badan ni..pukimak punye rakyat Malaysia..orang berbudi kau reti la berbahasa..mujur aku datang makan dengan anak murid aku je..kalau tak dah lama kau aku maki..pundek tol..

Natijahnya, jangan la singgah makan di kedai ini..Layanan serupa tahi..Inilah Melayu, bila dah maju sikit, lupa asal usul, melayan orang cam babi, masak serupa muntah kerana nak cepat kaya..bolehla pasni tiap-tiap tahun kau pergi haji..Sial tol..

Maka, bertambahlah satu lagi kedai haram jadah dalam senarai kedai makanan berstatus lahanat kawan..Kawan tidak akan jemu menulis perihal kedai makan..kerana kerana nak hiduplah kawan makan..tapi, layanannya macam puki...

James Bond 007

Posted by Sakti Arjuna

Kawan gemar menonton cerita bersiri Chuck yang dimainkan di AXN setiap Khamis pukul 10 malam..jarang kawan ketinggalan menontonnya..kawan gemar menonton rancangan yang berintipatikan perisik seperti Chuck dan James Bond 007..James Bond jangan cakaplah, memang kawan minat habis hero tersebut..tak ubah seperti kawan di alam mimpi..hahahaha...

Bagaimanapun, kawan tidak pasti apakah kriteria seorang perisik..kawan sudah lama berangan ingin menjadi seorang perisik..berpakaian segak, memandu kereta mewah, dikelilingi gadis cantik dan mempunyai gadjet yang moden..Kalau lah kawan ni seorang perisik, kawan tidak mahu lagi berangan menjadi seorang Hitman..

Baru-baru ini kawan dikejutkan dengan berita salah seorang sahabat yang rapat telah menjadi perisik..kawan tidak pasti sama ada beliau direkrut oleh pihak yang berkenaan untuk menjadi perisik ataupun beliau sukarela menawarkan diri..Ketika kawan mendengar berita ini, kawan meraung dan berguling-guling di atas lantai kerana kecewa dan iri hati beliau menjadi perisik..kenapa tidak kawan? Apa kurangnya kawan? Kawan pun berkaliber..Sihat tubuh badan..Mata tidak rabun..Mempunyai akal yang cerdas..Sahabat kawan ini dah la rabun warna, mana boleh jadi seorang perisik..Memang kawan hairan dan pelik dengan kriteria seorang perisik ni..tak pernah jelas...

Kawan juga dikhabarkan beliau telah ditugaskan untuk menjalankan sebuah misi di sempadan Siam sana tu..Kawan tertanya-tanya..Aik, apasal pergi Siam jek..tak class lah jadi perisik ni..Ada lak pergi ke Siam..pergilah Prague ke, Lebanon ke, Mali ke..barulah naik kapal terbang..Chait..apa punya perisik daaa...

Namun setelah ditenangkan dan setelah kawan mendengar dengan lebih fokus, rupa-rupanya sahabat kawan itu bukanlah seorang perisik..memang tak layak..tidak ada ciri-ciri seorang perisik..beliau nak pergi MERISIK rupanya..kat Kedah sana tuh..berita ini pula disampaikan oleh si yang nak merisik ke telinga teman baik kawan..yang nak merisik berpesan supaya jangan dikhabarkan kepada orang lain..memang silap la...hahaha...maka kawan diberitau oleh teman baik kawan ini dan kawan mengkhabarkan kepada Joseph...dan seterusnya..lu mesti tau apa nak wat kan Joseph..sebarkan...hahahahahaha....

Walau apapun, tidak kira bagaimana pandangan kawan tentang perkahwinan, kawan doakan agar sahabat yang ingin merisik ini berjaya dan sukses dalam urusan risikannya itu..Cuma satu yang kawan pelik, dah memang tau itu awek kita, kapel pun dah lama, nak merisik apa kejadahnya...bukan kau tak tau tu awek kau..dia memang nak kat kau..Tetapi, nak buat bagaimana..ramai orang berpegang kepada adat..walaupun pada kawan adat itu membazir dan tidak kena pada keadaannya..

Jika orang mengatakan Biar mati anak, jangan mati adat, maka kawan membalas, kepala hotak nenek moyang kau..dah bukan anak kau yang mati..bodoh..

Kepada sahabat kawan tersebut, Selamat Maju Jaya..Semoga kawan dijemput ke apa jua majlis yang bakal dilangsungkan..

Sakit Tekak

Posted by Sakti Arjuna

Baru-baru ini kawan ke sebuah pusat karaoke yang pernah menjadi kegemaran suatu ketika dulu..tidak perlulah tahu di mana..cukuplah kawan dan Joseph sahaja yang mengetahui..

Namun, hakikatnya, ia sudah tidak lagi menjadi kegemaran..Entah di mana silapnya, kawan tidak lagi berasakan yang pusat tersebut seperti dulu..Gadis-gadisnya tidak lagi berkebaya seperti pramugari syarikat penerbangan..entah bagaimana, yang melayan kawan di bilik karaoke merupakan seorang lelaki..di mana gadis-gadis ayu lagi seksi?? Di mana??!!!

Bagaimanapun, kualiti bunyi masih seperti dulu..tidak menghampakan..Bagaimanapun kawan sedikit hampa apabila ingin menyanyikan lagu Gadis Bertudung Putih..entah bagaimana, lagunya tidak seperti yang kawan kehendaki..tiada versi unplugged..itu sahaja yang kawan rasakan ralat..

Ke pusat karaoke ini mengimbau kenangan lalu..kini kawan tidak lagi ke sana bersama rakan-rakan yang biasa..kali ini kawan ke sana bersama rakan baru yang tidak mungkin sama dengan rakan-rakan yang lama..Lu jangan perasan lebih Joseph..

Kawan harap, selepas ini pusat karaoke ini akan berusaha untuk menempatkan lebih banyak gadis ayu yang seksi dan kawan tidak kisah malahan suka jika mereka gedik..kerana itulah tarikan yang perlu ada pada sesebuah pusat karaoke..gadis ayu yang seksi serta gedik..

Makan Sorang

Posted by Sakti Arjuna

Kawan sering makan luar..dalam bahasa yang mudah difahami, makan di kedai..maklumla, kawan tak berapa pandai memasak dan malas mengemas selepas memasak..Bertahun kawan makan di kedai..kadang-kadang seorang diri, kadang-kadang bersama rakan-rakan, kadang-kadang bersama orang tersayang..Namun, seringkali kawan bengang dan tak puas hati dengan layanan yang diberikan oleh si pelayan, tuan kedai mahupun tukang masak..

Di sini kawan ingin memberikan beberapa contoh;

Situasi 1

Pelayan: Nak order eh bang?
Penulis : (Dalam hati) Habis tu kau ingat aku datang nak main terup ke?
Pelayan: Nak order apa bang?
Penulis : Apa ada kedai kau ni?
Pelayan: Semua ada bang..
Penulis : Owh, semua ada ek..kau bagi aku piza large satu..
Pelayan: Erk, piza takdela bang..nak abang gi la Pizza Hut..
Penulis : Tau pun, kau cakap semua ada..
Pelayan: Goreng-goreng ada la bang..
Penulis : Apa sedap kedai kau ni?
Pelayan: Semua sedap bang..
Penulis : Yeke? Tak ramai orang pon kedai kau ni..Kau bagi aku yang paling sedap kat kedai ni..
Pelayan: Erk, abang nak order apa ni bang?
Penulis: Dalam banyak2 yang sedap mesti ada yang paling sedap..bagi aku yang paling sedap..
Pelayan: Saya amik menu la ek..abang pilih dari situ..
Penulis: Ada pun menu..kan senang..takdelah kau ngarut bila aku tanya..


Situasi 2

Penulis : Dik, meh sini..bagi aku air sejuk satu..
Pelayan: Ais kosong ek?
Penulis : Badan aku tak lebam..watpe aku nak ais..aku nak minum air sejuk..
Pelayan: Ais kosong la tuh
Penulis : Aku tak kesah la kau panggil ape..yang penting air aku tu nanti sejuk..
Pelayan: Orait..ais kosong satu
Penulis : Kimak tol budak ni..


Situasi 3

Penulis : Dik, kira
Pelayan: (Sambil mengira) Semua sekali 13.90
Penulis : Kira balik
Pelayan: (Dengan yakin mengira ala tokey kedai henset) 13.40
Penulis : Aik, ko ni..tadi lain, ni lain..kau pandai kira tak ni..kau kira depan aku..
Pelayan: Mak!!

(Mak merangkap tauke kedai makan datang dan mengira dengan professional)

Tauke : Semua sekali 10.60..
Penulis : Tingkatan berapa anak akak ni?
Tauke : Dah tak sekolah dah..main je kejenya kat sekolah..tolong akak kat kedai lagi bagus..
Penulis : Owh, patutla bahalol semacam jek..kat kedai pun takde ape yang die leh nolong..
Tauke : Erk..(senyum tak puas hati)


Bagaimanapun, yang penting kawan dapat makan kerana kalau tak makan kawan akan mudah sakit dan tidak dapat bekerja dengan efisyen..

Kompang Dipalu

Posted by Sakti Arjuna

Ramai kenalan menyatakan hasrat ingin berkahwin..walaupun tidak pada kawan, tetapi hasrat itu sudah diketahui umum dan ramai yang menyampaikan pada kawan..Kawan hanya mengangguk bukan tanda setuju..lagipun,siapalah diri ini hendak bersetuju atau tidak atas keberhajatan orang lain..

Kawan tidak pasti bila dan pada umur berapa masyarakat menilai kematangan seseorang itu untuk berkahwin..kerana kematangan itu subjektif..kita tidak perlu ganyut buah dadanya untuk kelihatan matang..tidak perlu pecah suara ala Ramli Sarip untuk nampak matang..Namun, atas dasar kematangan ini seringkali dijadikan sandaran untuk kita menilai kemampuan seseorang untuk berkahwin..

Pada kawan..soal matang itu tidak timbul..soal tanggungjawab juga tidak timbul..kerana dua aspek ini akan datang dengan sendiri apabila sudah berkahwin..pada kawan, yang penting ialah soal kebolehbergantungan..dalam bahasa pasarnya, boleh diharap atau tidak..

Ini lah masalahnya..ramai yang tidak menyedari bahawa diri tidak boleh diharap..Pengharapan itu luas..Apabila sudah berkahwin bukan isteri sahaja yang mengharapkan suami..individu lain juga sama..ibu-bapa,adik beradik,rakan-rakan..dan yang sewaktu dengannya..

Pertama sekali, bolehkah kita diharap untuk mengumpul wang hantaran sepertimana yang dikehendaki oleh keluarga si bakal isteri tanpa membuat pinjaman dari mana-mana bank, syarikat kewangan berlesen ataupun Along? Bolehkah kita berdikit-dikit membeli perabot sewaktu bujang supaya dapat digunakan di rumah yang akan didiami dengan bakal isteri kelak?

Bolehkah diri kita diharap untuk menyediakan rumah untuk didiami bersama isteri? Di samping membayar bil-bil utiliti bernilai ratusan ringgit? Menyediakan perabot agar rumah yang didiami kelihatan selesa? Membeli barang dapur untuk dijadikan hidangan seharian? Membeli pakaian dan kemahuan isteri agar isteri tidak berasa sesal mengahwini kita? Sambil itu singgah ke bank sebulan sekali membayar ansuran kereta? Dan pada masa yang sama kemahuan diri juga terpaksa dipenuhi agar tidak menyesali perkahwinan yang didiri..

Dan bolehkah juga kita diharap pada masa yang sama memberi wang kepada kedua orang tua secara konsisten? Menghulur sejumlah wang kepada adik-adik (jika ada) tidak kira di waktu mereka memerlukan atau tidak? Membeli baju baru buat adik-adik (jika ada) ketika lebaran menjelang? Memberi pinjaman wang kepada adik beradik di waktu mereka susah dan memerlukan bantuan?

Di samping itu, bolehkah juga kita diharap untuk masih kekal bersosial dengan rakan-rakan walaupun tidak sekerap dulu? Masih boleh meluangkan masa bersama rakan-rakan dan mendengar cerita atau masalah rakan-rakan?

Jika semua yang kawan nyatakan ini boleh dan mampu dilakukan, maka pada hemat kawan, anda layak dan mampu berkahwin..kerana kebolehharapan atau kebolehbergantungan itu jika hendak ditakrifkan secara bahasa ialah kemampuan..

Bagaimanapun, ini hanya pendapat kawan..tidak perlu bersetuju..

Cuma satu yang kawan pasti, kawan masih lagi tidak mampu...

Bukan kehendakku

Posted by Sakti Arjuna

Kawan acapkali mendengar rungutan Joseph berkenaan sikap pemandu di negeri beliau..kawan hanya mampu mengutuk beliau kembali kerana memang sudah lumrah jalanraya, ada yang berhemah dan ada yang pukimak..Seringkali kita bercerita tentang mereka yang pukimak dan jarang kita memuji mereka yang berhemah..

Kawan juga tidak mahu memecahkan tradisi tersebut..kawan juga mahu bercerita tentang yang pukimak ini..

Jika anda bukan orang Johor, tidak berasal dari Johor, anda akan menyedari bahawa gaya pemanduan orang Johor adalah semberono dan agak biadap caranya..kawan bukan ingin mengutuk ataupun menghina pemandu Johor, tetapi itulah yang seringkali dikatakan dan diceritakan oleh sahabat-sahabat yang baru sampai mahupun yang sudah lama menetap di Johor..andaikata kawan silap, kawan minta maaf..mungkin kawan hanya bersikap stereotaip..tapi kawan tak peduli, siapa yang makan cili, dia yang rasa pedasnya..pergi mampos..

Sudah terlalu lama kawan bersabar dengan sikap pemandu Johor yang biadap dan samseng ini..Kawan sudah putuskan yang kawan tidak lagi mahu mencarut sepanjang masa melihat kelakuan dan gaya pemanduan mereka..maka kawan mengambil keputusan, kawan mahu menjadi seperti mereka..kawan mahu memandu kereta macam sial..kawan tidak mahu memberi lampu isyarat..kawan mahu memotong di garisan berkembar..dan bermacam-macam lagi perkara yang samseng jalanan lakukan..kawan sudah ada kayu besbol dan parang dalam kereta..siapa yang mahu cari pasal dengan kawan??kawanlah samseng jalanan..

Sekarang kawan tidak peduli dengan makcik yang baru mendapat lesen..pakcik yang matanya tak berapa nak nampak..awek-awek yang tidak berani memandu laju..kawan sudah tidak peduli dengan orang lain..kerana orang tak pernah peduli dengan kawan..

Seandainya kalian terlihat kawan memandu dengan biadap dan serupa anak setan di jalanraya, ini adalah kerana kawan tidak lagi dapat bersabar dengan ketidakadilan yang menimpa kawan di jalanraya..jangan salahkan kawan..salahkan persekitaran..persekitaran memainkan peranan..andaikata orang Johor lebih berhemah memandu kereta, kawan tidak akan jadi seperti ini..tetapi sekarang??Pergi mampus..kawanlah Dominic Toretto...

Zero One Fuck

Posted by Sakti Arjuna

Kawan setia orangnya..lebih-lebih lagi dengan pengendali perkhidmatan telekomunikasi yakni talian telefon bimbit..kawan rasa sudah 6 tahun kawan setia dengan yang satu ini..dari prabayar sehinggalah ke pascabayar, semua kawan dah alami dan rasai..kawan tidak tahu jikalau pembaca sekalian sedar bahawa 6 tahun dahulu, prabayar amat mahal untuk dinikmati dan digunakan..pek permulaan prabayar syarikat ini yang pertama kawan gunakan berharga RM 98..dan di dalamnya tiada kredit..harga kad sim sahaja RM 98..panggilan pula dicaj 38sen ke talian yang sama dan di kawasan yang sama..bermakna ketika itu kawan menggunakan nombor selatan..jadi kawan hanya boleh membuat panggilan ke nombor selatan yang menggunakan talian yang sama..jika nombornya bukan selatan, maka caj yang dikenakan adalah 58sen..itu belum kira lagi jika membuat panggilan ke talian yang berlainan dan menggunakan nombor kawasan berlainan dan belum diambil kira panggilan itu dibuat dalam waktu puncak atau tidak..mengarut betol..mesej??Toksah tanya..memang berbeza dengan sekarang..

Sekarang, prabayar mengenakan caj semurah setengah sen per sms..panggilan serendah sepuluh sen seminit..amboi..habis tuh, kenapa yang menggunakan pascabayar macam kawan ni tak mendapat keistimewaan sedemikian rupa??kawan rasakan menggunakan pascabayar lebih merugikan dari prabayar..ini memang lahanat..

Setelah bertahun setia menjadi hamba telefon bimbit dan mengkayakan pemegang saham syarikat terbabit, kawan mula rasa muak..kerana kesetiaan itu hanya pada sebelah pihak sahaja..inikah namanya keadilan..tapi syarikat ini bukan peduli dengan pelanggannya, yang penting keuntungan dan kitalah yang bodoh menghabiskan duit menggunakan perkhidmatan mereka yang pada kawan tidak lah menjadi keperluan..

Sekarang syarikat ini sudah mula menipu pelanggan..menukar pelan pascabayar pelanggan sesuka hati ibu ayam mereka..sekarang yang rugi siapa?pelanggan..dan bila pelanggan mengadu tak puas hati, mereka salahkan pengurusan kononnya tak boleh berbuat apa-apa..tapi bayarnya kena jugak..bil kawan setelah 3 tahun menggunakan pascabayar tak pernah melebihi RM 90 sebulan..namun setelah pelan pascabayar kawan ditukar tanpa notis dan kebenaran, bil kawan bulan lepas mencecah RM 200..memang tak logik..dan kawan amat bengang sekali..

Sekarang kawan tidak tahu nak setia pada yang mana..dunia semakin mengecil..kawan tidak mahu jurang digital semakin besar kerana tiada telefon bimbit dan ia sekaligus akan menyukarkan hidup kawan..tetapi apabila kita sahaja yang rugi, apalah maknanya semua ini..lihat sahaja sahabat kawan, Joseph..perasaan marahnya menebal pada syarikat ini sehingga beliau memutuskan semua hubungan silaturrahim yang ada antara beliau dan syarikat ini..

Kawan??Entahla..kawan masih lagi berfikir dan nampaknya kawan masih tidak tahu yang mana satu..01 berapalah yang bisa memikat hati kawan selepas ini..

Maaf....Inilah akibatnya...

Posted by Sakti Arjuna

Kawan hampa apabila post yang ditulis kawan tidak mendapat sambutan..tidak ada yang sudi meninggalkan komentar..agak lama kawan kecil hati dan bersedih..Namun saudara papa dan jalak mengatakan sukar untuk meninggalkan komentar..mengapa ya? Kawan ada penjelasannya..

Kawan terlihat blog adik kawan cantik templatenya..maka kawan tukar template baru di Internet dengan harapan rakan-rakan sekalian kagum dan irihati dengan blog kawan..namun rupa-rupanya tindakan tersebut mengundang padah..rakan-rakan tidak lagi dapat meninggalkan komentar..

Sekarang template sudah kembali seperti sediakala..Silalah dan sudi-sudilah meninggalkan komentar..Jika ada masalah sms kawan di talian yang sudah anda semua savekan di telefon bimbit masing-masing..

Apa Sudah Jadi???

Posted by Sakti Arjuna

Semasa kecil dahulu, kawan rajin membaca..boleh dikatakan jika tiada apa hendak dibuat, maka kawan membaca..bahan bacaan pula pelbagai..dari majalah ke novel malahan ensiklopedia..tabiat ini berlarutan hingga sekolah menengah..entah bagaimana, lama kelamaan, tabiat itu pupus..dirasakan pudar dalam hati..secara tiba-tiba kawan tidak lagi rajin membaca..tidal lagi terdetik untuk membaca walaupun untuk tujuan peperiksaan..dan kawan tertanya-tanya..apa sudah jadi??

Namun kawan masih berkebolehan untuk membaca..Jika kawan membaca, kawan boleh habiskan masa sehari suntuk membaca sahaja..tanpa jemu..tapi itulah..bila dah jarang membaca, kebolehan yang ada itu tidak digunakan dengan sebaiknya..

Kawan berasa rugi dengan kehilangan minat untuk membaca ini..kawan terasa kerugiannya..kawan sudah lupa tatabahasa yang biasa-biasa digunakan dalam penulisan..otak kawan juga semakin berkarat bila ingin menulis secebis ayat yang ringkas tetapi betul dari segi penggunaan bahasa..lebih-lebih lagi dalam bahasa inggeris..kadang-kadang kawan rasa marah pada diri sendiri kerana gagal mengingati tatabahasa dalam bahasa inggeris walaupun pernah menggunakannya semasa darjah tiga dahulu..

Betullah cakap orang..membaca itu amalan mulia..kawan setuju..kawan ingin menerapkan semula tabiat membaca..dahulu kawan pelik dan jelik bila ada orang mengatakan dia tidak gemar membaca..tapi sekarang kawan faham setelah ia terjadi pada batang hidung sendiri..

Kawan suka membaca dan kawan akan teruskan..Dengan membaca, pengetahuan kita bertambah dan pemikiran kita jelas berbeza dari pemikiran mereka yang tidak berpelajaran walaupun mendapat pendidikan tinggi..

Eid

Posted by Sakti Arjuna

Kawan tak suka berbicara pasal raya..raya pada kawan biasa biasa sahaja..seringkali kawan berasakan hari-hari lain lebih meriah dari hari raya..tahun ni kawan tiada baju raya..seluar raya..kemeja raya mahupun seluar dalam raya..tak tergerak hati ingin membeli..cuma sebelum kawan balik kg tempoh hari, kawan sempat singgah sebentar di Jusco Tebrau City untuk membeli sandal Santa Barbara yang memang telah lama kawan usha dan impikan..kalau tak raya pun kawan beli gak..

Kad raya?? Masa kecik-kecik dulu pernahlah dapat..tapi sekarang tidak lagi..entahlah..kawan tak ramai sahabat barangkali..kerana itu tidak mendapat kad raya..atau mungkin sebelum ini banyak kad raya yang kawan terima tetapi kawan tidak pernah peduli untuk membalas..mereka sudah serik gamaknya..biarkanlah..kerana kawan tidak pernah nampak tujuan dan sebab musabab untuk menghantar kad raya..kad raya dikatakan sebagai pengganti diri..di waktu kawan nampak muka mereka hari-hari boleh pula dapat kad raya..namun setelah berjauhan begini tiada pula kad dihantar sebagai pengganti diri..hurm..samada kawan tak faham konsep kad raya atau mereka tak faham..tapi tidak mengapalah..yang penting ada rakan-rakan menghantar sms raya yang kreatif dan menduga kesabaran untuk membacanya..berjela-jela..poem Emily Dickinson lagi pendek la..kerana itu di waktu raya seringkali Celcom mengalami masalah talian..mereka yang ingin membuat panggilan penting tidak dapat berbuat demikian kerana adanya golongan yang gemar menghantar sms raya, membuatkan talian sibuk dan berbagai-bagai lagi masalah yang biasa dihadapi ketika lebaran..

Walaubagaimanapun..raya tahun ini tetap istimewa walaupun biasa sahaja kerana adanya insan tersayang bersama..Ibu-bapa dan adik beradik..

Terima kasih diucapkan kepada Joseph kerana datang beraya rumah kawan pada hari raya kedua..terima kasih juga kepada rakan-rakan yang menelefon ajak beraya di pusat latihan snooker berhampiran..terima kasih yang tak terhingga juga kepada awek kawan yang menghantar kad raya tetapi lambat sampai dan tak sampai-sampai lagi..

Bagaimana ingin menyanbut lebaran yang akan datang?? Semoga lebaran yang akan datang akan membawa lebih makna pada kehidupan yang mendatang...

Kesayanganku

Posted by Sakti Arjuna


Sial

Posted by Sakti Arjuna

Bapak penzina..ditangkap basah..bercerai talak tiga masih ke rumah bekas bini minta dikulum..menyamar profesor dan beromen dengan bini orang..anak perempuannya gila..asal bulan mengambang meroyan jadinya..anak lelakinya penagih..tegar ganja..memukul bini dan melahirkan anak haram luar nikah..seorang lagi anak lelakinya perogol..punya anak perempuan dan bini..aku doakan agar isteri kau dirogol dan anak kau diliwat beramai-ramai..berkereta jenama import bertukar setiap bulan..ramai sedia maklum anak lelakinya drebar dan bekerja picisan..bagaimana agaknya mampu memandu kereta sedemikian..kereta bos..ataupun lari finance ataupun kereta samun..

Semoga kau eksiden berlanggar lori pasir..mayat bini kau hancur..anak perempuan kau putus kepala..kepada penagih, mati la kau overdose dan dalam high, meliwat anak luar nikah kau dan anak-anak sedara kau..

Keturunan kau memang anjing dan babi..Aku sumpah, kalau aku nampak anak kecik kau main luar rumah, aku culik pastu aku suruh orang gila seks liwat sampai bocor bontot..Korang memang lahanat dan pukimak..Kalau aku ada kenal bomoh kuat, aku santau kau satu family..biarlah tak masuk syurga pon..lancau..

Kau Milikku

Posted by Sakti Arjuna

Ada orang kata kelabu..mula-mula hati setuju..tapi setelah ramai yang menegur menyatakan tidak setuju, maka kawan turutkan sahaja..

Ada pula pendapat yang mengatakan ianya tak berkemampuan..tak ada upaya kata mereka..tetapi setelah dipujuk dan dirasionalkan oleh yang prihatin, maka memadailah dengan apa yang ada..tidak banyak bezanya..

Ramai yang menjeling menampakkan perasaan yang sukar dimengerti..

Ada juga yang cuba buat-buat tak nampak dan tak peduli..

Mengapa mereka sulit mengaku iri padahal ia terasa..

Tidak kurang juga yang cuba bertindak kasar cuba melakukan perbuatan khianat..

Kawan perhatikan sahaja..Jangan sampai kawan dapat...Nahas nanti..

Ramai yang memuji..kemas, segak, bergaya, maskulin, dan dinamik..

Itu antara ciri-ciri yang kawan sentiasa idamkan..Kawan sedar semua ciri itu tidak ada pada kawan..tak mengapa, kawan sedar..

Tapi setelah menyedari bahawa betapa Perodua Myvi SE warna Perak Metalik yang baru dimiliki kawan mendapat pujian dari pelbagai pihak dan menepati semua ciri-ciri idaman tersebut, maka kawan hanya mampu tersenyum mengingati sebaris lirik lagu patriotik yang kita semua sedia maklum dan menghafalnya..

"Berkereta jenama negara..megah menyusur di jalanraya.."

Andai kata kalian ketemu kereta yang dimaksudkan bernombor plat BKM 1624 di lebuhraya dan juga jalan bandaran sekitar Johor Bahru dan Kota Tinggi, itulah kereta kawan..

Kamen Rider Felda

Posted by Sakti Arjuna

Baru-baru ini kawan terdengar lagu Rela nyanyian Inka Cristie yang secara tidak sengaja dimainkan secara rawak di laptop kawan..kawan pernah terdengar lagu ini suatu ketika dahulu namun tidak tahu siapa penyanyinya..tetapi dari nama yang keluar dari Real Player ternyata ejaannya Inka Cristie..Lagunya shahdu dan menikam kalbu..Boleh dikatakan lagu ini antara balada terbaik yang pernah kawan dengar..Namun bukan lagu ini yang ingin dibincangkan..kawan hanya promote aje..haha...

Kawan ingin mengutarakan pandangan kawan terhadap isu semasa yang melanda negara pada masa ini iaitu Mat Rempit..Kawan gemarkan motosikal..kawan juga pernah bergantung hidup pada motosikal..Namun kawan tidak ingin mati bersama ataupun dihimpit motosikal..

Baru-baru ini ketika kawan dalam perjalanan pulang dari Kota, kawan dikejutkan dengan sikap haram jadah pemuda/remaja/budak sekolah/mat rempit/samseng jalanan/bakal mayat/bangkai bernyawa (tidak pasti yang mana satu) yang menunggang motosikal sewenang-wenangnya..Dari jauh lagi kawan sudah melihat mereka melalui cermin pandang belakang kereta kawan..Laju dan berbahaya..kebetulan ketika itu kawan berada di selekoh yang membuang, namun mereka (ada la 10 biji motor) memotong kawan dengan laju dan sipi sekali..Kawan terpaksa memperlahankan seperlahan-lahannya pemanduan sambil sebelah tangan memegang erat kayu besbol besi yang berada di tempat duduk belakang. demi memberi laluan kepada anak hantu tersebut..

Bagaimana kalau mereka bergesel dengan kawan? Sah-sahlah kawan yang akan dipersalahkan..Mungkin juga kawan akan dibelasah beramai-ramai..Kalau budak kawan takpe lagi..bagaimana kalau mereka benar-benar peragut dan samseng jalanan ataupon perogol bohsia?? Huh, penat nak mempertahankan diri..

Kalau terjadi perkara sedemikian, tak tahulah apa nak cakap..Kawan ni cerah masa depannya..mereka itu sudah tentulah belajar tak pandai dan tidak ada prospek dalam kehidupan..tambahan pula sudah semestinya mereka tidak menyumbangkan apa-apa kepada masyarakat dan negara..Ada takde sama aje..Kawan ni yang patut dilindungi..Pemangkin aspirasi negara..

Kerana itu kawan berkira-kira mahu menambah senjata dalam kenderaan sebagai langkah berjaga-jaga..Mungkin perlu ada parang ataupun pedang samurai di bawah tempat duduk..Ataupun buku lima di glove compartment..Hurm..Entahlah..

Pesanan kawan..berhati-hati ketika memandu terutama di kawasan kampung..Lebihkan waspada jika di bandaraya Jaybee kerana orang Jaybee bawa kereta macam lahanat belaka...80 peratus daripadanya...

Kampung Betul....

Posted by Sakti Arjuna

Jikalau tidak mahu penat terasa di kaki, baiklah kita berhenti mengisi minyak..Kalau tidak diisi minyak, maka akan berjalan kakilah kita menolak kereta ke stesen minyak berhampiran..

Apa yang kawan ingin ceritakan di sini ialah karenah stesen minyak di daerah ini..Bodohnya tak boleh diajar..Pandainya tak boleh diikut..

Sudah sedia maklum, stesen minyak seluruh negara sudah mula mengamalkan sistem layan diri di pam. Namun di sini, pelanggan dilayan macam raja..ada kuli tolong mengisi minyak..duit tidak perlu dibayar di dalam..bayar kepada petugas pam..Sungguh melegakan, bukan?

Kepala butoh bapak kau ngajar buat macam tu!!

Sebaik sahaja keluar dari kereta, petugas pam sudah mula bertanyakan berapa Ringgit jumlah minyak yang ingin dipam..Tidak sabar-sabar meminta bayaran macam kawan tiada duit ingin membayar..Apa yang buat kawan panas ialah Kad Mesra tidak boleh diswipe di pam..Ia harus diswipe di dalam..Apa rasionalnya bayar di pam jikalau perlu berjalan pula swipe kad di dalam? Tujuannya tidal lain dan tidak bukan ialah untuk mengurangkan jumlah pelanggan yang swipe Kad Mesra mereka..tindakan ini adalah keji dan lebih hina dari najis babi..Petugas di pam pula kurang ajar, biadap, dan tidak sabar-sabar inginkan bayaran..Macam aku curi coli mak kau jual nak dapat duit bayar minyak pulak..

Dah banyak kali kawan bengang dan sound juruwang dan petugas pam..Tetapi mereka buat bahlol sahaja..Apa lagi tindakan yang harus kawan lakukan..Pelik kawan ada sistem sedemikian bodoh..Ini menandakan pengurus dan pemiliknya tolol..Kerana itu pekerjanya bahlol..

Tolonglah contohi cara dan sistem premis di bandar-bandar besar beroperasi..Dah tau kampung janganlah cara kerja pun cara kampung..Gunalah otak sikit..Ke memang keturunannya bodoh dan berotak lembu??

Baik Makan Sampah

Posted by Sakti Arjuna

Kawan benci premis yang tidak memikirkan pelanggan..Premis yang pemiliknya beranggapan pelanggan yang datang tu semua bodoh macam mak bapak dia..Terbaru kawan ke sebuah restoran makanan segera yang meyajikan makanan yang amat digemari penduduk seantero dunia..Pizza..di sini kawan tidak ingin menyatakan nama premis tersebut untuk tujuan keselamatan..

Kawan masuk dengan tidak disambut oleh pekerja yang sepatutnya menyambut..Kawan mencari tempat duduk sendiri dan duduk dengan tidak disambut oleh pelayan yang akan kawan bayar caj perkhidmatannya..Setelah hampir 10 minit duduk sambil berasakan diri ini tunggul, seorang pekerja bertanya kepada kawan dari jauh.."Bungkus eh bang?" Lantas kawan menjawab, "Ada muka aku nampak cam muka bungkus ke?"

Setelah diberi menu, kawan ingin memesan tetapi nampaknya pekerja-pekerjanya tidak prihatin dengan kehendak dan geraktubuh pelanggan. Kawan terpaksa menjerit seperti di kedai mamak memanggil pekerjanya untuk memesan makanan..Sudahla lembap, pesanan yang diambil tidak diulang dan kawan tidak diberitahu berapa lamakah masa yang sepatutnya ditunggu untuk pesanan kawan siap sepenuhnya..

Sangkaan kawan ternyata tepat dan tidak meleset..Makanan lambat sampai..meja dihinggapi lalat..lantai tidak dimop bersih..pekerjanya seakan lari dari pelanggan dan ingin bermalas-malasan..Apa yang kawan nampak di sini ialah managernya dungu dan bangang..Tidak mahu membayar gaji pekerja tetapi pekerjanya tidak cukup..Kau ingat aku amik duit opah kau bayar caj perkhidmatan yang 10% tu?Layanan cam puki..

Kepada manager premis berkenaan, janganlah jadi bangang..Tolongla tutup 3 hari premis itu dan buatlah lawatan sambil belajar ke bandar-bandar besar dan contohilah bagaimana mutu kerja yang berkualiti diamalkan oleh premis-premis lain yang serupa anda di bandar-bandar besar..Jikalau tidak mampu ke Kuala Lumpur pun tidak mengapa..ke Johor Bahru pun cukuplah..Mentang-mentanglah orang Melayu ini sopan dan baik sifatnya, maka anda ambil kesempatan..Bagi servis cam cipap mak kau..

Kawan nyata hampa dengan servis yang diberikan..Sampai bilalah daerah ini hendak maju jikalau begini sikap warga yang menjana ekonomi di sini..Macam #%@$*!!...

Tinggi Nya Kota Itu

Posted by Sakti Arjuna

Kawan teringat Kajang 10 tahun yang lampau..pekannya kecil..kedainya sedikit..namun perasaan seronok melanda setiap kali berkunjung ke sana..bukan apa, itu sahaja pekan yang ada..Namun sekarang kajang bukan lagi sebuah pekan kecil..ia telah berkembang menjadi bandar kecil yang pesat membangun dan sesak dengan kenderaan dan juga pendatang asing..Sebut sahaja nak apa, pasti boleh dijumpai di Kajang..

Sekarang kawan menetap di Kota Tinggi, yang merupakan tapak Kerajaan Johor Lama suatu ketika dahulu..Sesekali ke Kota Tinggi, kawan teringat Kajang 10 tahun yang lampau..hampir serupa..Harus diingat, ini bukan pujian..Hampa kawan kerana bandar Kota Tinggi tidak memenuhi ekspektasi..Ketika mula-mula menjejakkan kaki ke bandar Kota, kawan agak tertekan..jauh bezanya dengan Kajang, apatah lagi Johor Bahru..pada kawan tidak ada apa yang seronoknya..
Apatah pula setelah 25 kilometer meredah jalan bengkak bengkok memotong lori yang bagak-bagak belaka, kawan inginkan bandar yang moden dan lengkap dengan segala yang kawan mahu..namun penat memandu itu dibalas dengan bandar yang tidak seberapa..

Kerana itu kawan jarang ke Kota..apa ada? Tara apa...Itu persepsi kawan pada mulanya..

Namun setelah lama tidak keluar dan bertemankan pokok sawit sepanjang masa, kawan berasa juga ingin ke Kota pada hujung minggu tetapi malas pula rasanya..Jauh..tetapi satu kejadian mengubah persepsi kawan..

Kawan dikehendaki menghadirkan diri ke satu kursus kecemerlangan PMR Bahasa Inggeris di Bandar Mas..Dengar macam dekat dari Bukit Aping tetapi jauhnya..kawan sahaja yang tahu..37km..pergi dan balik menjadi 74km..Sekembalinya dari kursus, kawan ke Kota untuk menenangkan fikiran dan melupakan bayangan sawit yang ditemui sepanjang perjalanan ke Bandar Mas..Tiba-tiba, kawan berasakan yang jarak 25km dari Bukit Aping ke Kota tidak jauh langsung..10 minit sahaja..itu baru Kancil..belum lagi Perodua Myvi SE Silver yang telah dibooking dan akan keluar Showroom sebelum Aidilfitri tiba..

Kerana sudah lama tidak ke Jaybee, kawan mula berasakan bandar Kota Tinggi adalah yang terbaik buat kawan ketika ini..lama tidak makan KFC, bila makan rasa ingin menangis kerana rasa bersyukur sekurang-kurangnya ada restoran makanan segera..Sekarang kawan tidak lagi memandang rendah bandar Kota Tinggi..Bandar inilah pengubat kebosanan kawan di hujung minggu..Nak ke Jaybee??Jauh beb..

Namun, ketiadaan kedai fotostat seperti di Larkin Jaya agak meresahkan kawan..fotostatnya mahal..nak print seperti di Flat Ikan di Serdang pun mimpilah..nak bayar Bil Celcom pun susah kerana tiada mesin bayaran seperti di Kajang dan Jaybee..Tetapi, so far, kawan berpuas hati dengan Kota Tinggi..kawan mula belajar bersyukur..Anda juga harus begitu..

Aku Masih Disini...

Posted by Sakti Arjuna

Sudah lama kawan tidak menjengah blog sendiri..bukan tidak mahu..tidak boleh..kawan menghadapi masalah untuk melayari Internet semenjak Joseph tiada..Joseph juga begitu..Kerana itu kami tidak update blog kami..Jadi, rakan-rakan tidak perlu bimbang..kami hidup lagi..

Selain kesukaran mendapatkan internet, kawan juga sibuk dengan tugas..Sibuk dengan kursus..Sibuk dengan majlis konvokesyen..dan sibuk dengan diri sendiri..Andaikata kawan tidak sibuk, akan kawan update blog kawan dengan post yang menarik dan sensasi..

Jor

Posted by Sakti Arjuna

Johor..Kawan bukan orang Johor..tapi entah bagaimana kawan merasakan bahawa Johor dan kawan bagai tidak dapat dipisahkan..Kecik-kecik dahulu kawan sering ke Johor Bahru ketika Raya kerana atuk dan nenek kawan tinggal di JB..Kawan ingatkan kawan tidak akan kembali ke JB setelah atuk dan nenek kawan berpindah..Namun kawan ditakdirkan meluangkan masa selama 4 tahun di Larkin, JB..Banyak yang merungut mengatakan JB tiada apa yang istimewa..Bandaraya yang mati..Jenayahnya melambak dan banyak lagi..Tetapi kawan tiada apa masalah dengan JB..Kawan tidak suka dan tidak juga membenci..Pada kawan apa yang ada di JB sama-samalah kita menikmatinya..Apa yang tiada diam-diamkanlah di dalam hati..

Dua minggu sahaja kawan berehat dari dekat dengan Johor..13 Julai ini merupakan tarikh keramat dimana sekali lagi kawan akan menjejakkan kaki ke Johor untuk tempoh yang tidak kawan ketahui lamanya..

Kepada sahabat-sahabat yang berada di Johor..akan kita ketemu lagi jika kawan ada wang dan kesempatan..

Bacalah

Posted by Sakti Arjuna

Kalau ditanya tentu ramai tidak suka membaca..Kerana itulah kita dapat lihat budaya membaca tidak diamalkan oleh masyarakat kita..Kalau ada pun yang membaca, bacaan yang dilakukan adalah ringan dan bertujuan untuk menghilangkan bosan sambil berhibur..Kita selektif dalam pembacaan..Itu kawan akui..Kawan juga begitu..

Kawan tidak gemar membaca novel remaja..Jalan ceritanya cliche dan mengarut..Percintaan seringkali menjadi tema kepada novel-novel ini..Seringkali kawan perhatikan ramai remaja gemar membaca novela-novela cinta..

Kawan jika membaca novel remaja, kawan memang selektif dan cerewet orangnya..Kerana itu kawan membaca karya olahan Faisal Tehrani..Mungkin ramai yang tidak pernah dengar nama Faisal Tehrani..tetapi jika ditanya pada mereka yang gemar pembacaan kritis dan dinamik, maka nama Faisal Tehrani adalah tidak asing lagi..

Kawan mempunyai 3 buah buku hasil dari pengarang ini..Pada mulanya, kawan berasa bosan dan mengantuk..namun apabila selesai sahaja membaca bab yang pertama, kawan mula kagum akan isi dan cara olahan pengarang..Perkara yang dibincangkan dan isu yang diketengahkan adalah berat dan menguji minda dan kepercayaan..Di sini kawan ingin membincangkan serba sedikit berkenaan 3 cerita ini..

1515
Mengisahkan tentang zaman kesultanan Melayu Melaka di mana watak utama adalah srikandi (perempuan) berketurunan bangsawan..Ketika Portugis menyerang Melaka, Melaka berjaya bangun dan mematahkan serangan..Srikandi ini telah dilantik oleh Sultan untuk mengepalai tentera Melaka menyerang Portugis..Maka dalam lembaran sejarah, Portugis ditawan Melaka..

Sebaik sahaja kawan habis membaca novel tersebut, bulu roma kawan meremang dan tiba-tiba hati berasa sungguh patriotik sekali..Cerita tersebut meninggalkan kesan yang mendalam terhadap kawan kerana setelah membaca, kita berasa bahawa Melaka benar-benar menyerang Portugis..Sejarah berjaya diubah dan diolah dengan berkesan sekali oleh pengarang sehinggakan kawan tidak mahu mengakui bahawa Portugis sebenarnya yang menawan Melaka..

Tuhan Manusia
Mengisahkan tentang seorang adik yang dilanda konflik dalaman akibat dari perbuatan abangnya yang murtad..Novel ini mengupas isu murtad dan Islam Liberal yang mana kehidupan seharian adalah dipisahkan dari agama..Bagaimanapun, si adik ini jatuh cinta dengan seorang gadis yang juga mendukung fahaman Islam Liberal dan Sekular ini hasil didikan bapanya yang juga seorang penceramah agama berfahaman Liberal..

Novel ini agak berat untuk dibaca oleh remaja yang tidak serius seperti kita semua..Namun, ia wajar dibaca kerana jarang kita didedahkan dengan isu murtad dan juga fahaman Liberal dan Sekular yang kita tidak ketahui telah menular di Malaysia..Pastinya kita akan berasa seram sejuk dan takut kerana isu ini telah mula menular dan serius..

Saasatul Ibad
Mengisahkan tentang zaman Kesultanan Johor di mana sedikit dari kita yang benar-benar mengetahui sejarahnya..Seringkali kita tidak dapat membezakan Sultan Mahmud mangkat dijulang itu Melaka atau Johor..Dan kita juga tidak menyedari bahawa Revolusi Johor telah berlaku terlebih dahulu dari Revolusi Perancis..Orang Melayu terlebih dahulu mengenali revolusi..Novel ini juga membuka mata kawan bahawa terlalu buta sejarahnya kawan..Dan novel ini bisa menyedarkan kita tentang betapa pentingnya kedaulatan, keistimewaan dan kedudukan Sultan dalam masyarakat Melayu..Buku ini juga menyedarkan kita bahawa tidak Melayu hilang di dunia..

Tengahari tadi, kawan ke kedai buku dan terlihat karya baru Faisal Tehrani bertajuk Ketupat Cinta..Mengisahkan tentang tukang masak Istana yang ditahan dan dikurung di bilik tahanan oleh Sultan..kawan tidak dapat memberikan ulasan lanjut kerana kawan tidak cukup duit mahu membeli novel tesebut..

Marilah kita sama-sama membudayakan membaca..belajarlah membaca karya-karya yang berat..supaya negara kita dipenuhi remaja-remaja dan pemuda-pemuda yang kritis pemikiran dan cerdas penaakulan..

Apa Pandang-Pandang?? Ada Hutang??

Posted by Sakti Arjuna

Kawan dan Joseph sering bercerita tentang masa depan..Bukannya kami merupakan pasangan yang merancang masa depan dengan harapan agar dapat hidup bersama..Tidak..Jangan salah faham..Kami berbincang supaya perjalanan hidup dapat dirancang dan dilaksanakan dengan teliti agar tidak menjadi mangsa keadaan dan Along yang kini semakin mengganas..

Seringkali kawan nasihatkan pada Joseph supaya tidak memiliki dan menggunakan kad kredit..Tiada caj tahunan, bunga rendah, hadiah percuma merupakan antara tarikan yang sering digunakan oleh Promoter dan Salesman kredit kad ini..

Jika diteliti memanglah nampak menarik dan praktikal..Namun tahukah anda berapa jutakah rakyat Malaysia yang tidak mampu membayar hutang kad kredit?? Juta beb..Tak tipu punyer..Kapada yang tidak tahu, banyakkan baca suratkhabar dan tengok berita..

Ramai orang memberi jawapan pada kawan bahawa kad kredit adalah penting di waktu kecemasan..Mungkin benar..bergantung pada jenis orang dan gaji bulanannya..Jikalau pendapatan bulanannya belasan dan puluhan ribu Ringgit, maka kawan yakin mereka mampu membayar..Tetapi jika gaji bulanan tidak mencecah pun 3 ribu Ringgit, janganlah cari pasal..
Dengan kad kredit di tangan, kita akan rasa ingin berbelanja dan membeli barang dan perkhidmatan yang tidak dikehendaki..

Bank memang ingin kita berhutang..Tiada caj tahunan..Tiada bunga jika dibayar dalam tempoh ditetapkan..Tapi seringkali bila habis tempoh yang diberikan gaji kita belum masuk lagi..Kalau semua mampu bayar dalam tempoh yang ditetapkan, bank-bank akan merasa panas dan rasa tidak berbaloi mengadakan perkhidmatan kad kredit..Mengapa bank-bank ini boleh bertahan dan makin giat pula menyuruh kita menggunakan kad kredit??Kerana mereka untung banyak dari kegagalan kita membayar hutang..

Janganlah mencari pasal menggunakan kad kredit..Anda bekerja..Dapat gaji..Cucuk ATM keluar cash..Anda seronok menghulurkan kad untuk di swipe...Akhirnya, anda pergi ke bank untuk bayar bil kad kredit guna cash jugak..

Janganlah ingat kita kelihatan bergaya menggunakan kad kredit..Orang tahu anda tiada cash..Sebab tu anda guna kad kredit..Back to basic..Orang berhutang sebab tiada duit..Sama sahaja konsepnya..Awek akan pandang jika anda membayar menggunakan cash..Duit betul..bukan dengan sekeping kad plastik..

Aliff????

Posted by Sakti Arjuna

Sudah banyak kali Joseph bercerita tentang Aliff di Giant Southern City..katanya laju, mantap, dan tuntas..kawan hanya mendengar antara percaya atau tidak..50 sen sejam tambahnya lagi..tauke cyber cafe manakah yang mahu rugi mengenakan 50 sen sejam? Gila ke apa??

Setelah muak dan ingin melihat sendiri penipuan Joseph, kawan pun ikut serta bersama laptop kawan..Sampai di destinasi, kawan hanya diam apabila menyedari bahawa Aliff tg dikatakan Joseph adalah sebuah kedai makan mamak..Patutlah..Inilah yang berlaku apabila komunikasi tidak tepat dan dicerna dengan tidak teliti..

Semasa kawan menulis post ini, kawan berada di Aliff sambil minum Kopi O Ais..

Walaupun demikian, memang diakui perkhidmatan Internetnya pantas dan tuntas..Awek2 pun mari gak..HUHUHUHU...

Kawan mohon maaf andainya kawan lambat dalam urusan komentar dan penambahbaikan blog..Ini semua adalah kerana Joseph tidak bayar bil Maxis Broadbandnya..

Di Mana-Mana Pun Dah Tak Selamat

Posted by Sakti Arjuna

Kawan suka pergi Mydin..Mydin best untuk berjalan-jalan mencari barang..Kawan paling suka pergi ke ruangan jam tangan kerana banyak jam-jam menarik dijual pada harga yang sangat-sangat berpatutan..Kawan sudah ada 3 jam branded yang dibeli di Mydin..

Namun, item yang paling kawan suka ialah minyak dan gel rambut..Memang murah..bayangkan, kawan pernah beli 3 gel rambut yang dibungkus bersama dengan harga RM 11..mana nak jumpa beb..Baru-baru ini kawan beli gel rambut besar berjenama Gervenne dengan harga 6 ringgit..siap ada percuma satu lagi..Tak murah lagi? Pencuci muka Biore dengan harga 8 ringgit..huh..menarik tertarik tol..

Tapi satu perkara telah menyebabkan kawan tidak lagi gemar ke Mydin sebuah bandar sate terkemuka..Ketika kawan membayar di kaunter pembayaran, cashier yang bertugas telah bertindak mengorat kawan..ketika dia memulangkan duit baki, dia telah mengusap tangan kawan sambil menggeletek tapak tangan kawan..Meremang bulu kote kawan dibuatnya..Semenjak kejadian itu, dia sering mengenyitkan mata dan menegur kawan dengan dengan nada manja yang dibuat-buat..Alahai, meluat kawan dibuatnya..

Bukan apa, kawan sudah ada awek..Memang steady sesangat..Nak buat bini pun..kawan tak suka digoda dan dingorat..Ingin sahaja kawan adukan pada Manager bertugas tetapi kawan tidak mahu menuang pasir ke dalam periuk nasi dia..Tak elok..kesian dia..

Tapi dia kena la kesian kat kawan..Kawan pun ada muka..Kawan ada awek..Mana nak letak muka dengan makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang sama-sama beratur menunggu giliran membayar..Diorang pun senyum sinis dan mentertawakan kawan..Malu kawan dibuatnya..

Nasihat kawan pada cashier tersebut..berhentilah mengorat kawan..berhentilah menggoda kawan..Kalau kau tu perempuan takpelah jugak..Dah la BAPOK!!! TAK CUN lak tuh!!!!

Kenapa Meminta-Meminta??

Posted by Sakti Arjuna

Kawan selalu didatangi peminta sedekah..peminta sedekah ini menjelma dalam pelbagai rupa..makcik, pakcik, si buta, kanak-kanak..Ada juga di kalangan mereka ini memakai kopiah dan songkok..

Disini timbullah dilemma dan juga konflik dalaman..Jika tak diberi, dipandang remeh dan serong..Jika diberi, rasa ada yang tak kena..Di sini kawan ingin berkongsi pengalaman di Maybank di sebuah bandar sate terkemuka..

Budak : Bang..beli kalendar bang..Ada pelekat..kismis pun ada..
Penulis : Apa kes?
Budak : Sambil menderma bang..nak bina surau sekolah..Murah je bang..
Penulis : Yeke? Sape suruh kau mintak derma ni?
Budak : Ustaz..
Penulis : Mana ustaz kau..aku nak jumpa..
Budak : Err..(diam)
Penulis : Kau ni hari-hari aku nampak kat sini..kau tak sekolah ke?
Budak : Sekolah pagi bang..petang mintak derma..
Penulis : Yeke? Bukan kau ke aku nampak kat depan Ocean pagi tadi?(serkap jarang je pon)
Budak : Errr(terkena)
Penulis : Kau takde kelas tambahan ke petang? Tak main sukan ke?
Budak : (Diam)
Penulis : Kau tau tak salah mintak derma ni?
Budak : Ada surat bang..
Penulis : Mana surat kau..fotostat camni aku pon leh wat..
Penulis : Kau tau tak aku boleh tangkap kau ni bawak gi balai..
Penulis : Biar padan ngan muka ustaz kau..Ada lak guna budak bawah umur mintak derma..
Penulis : Patutnya sekarang ni kau belajar..buat kerja sekolah..
Penulis : Kau cakap ngan ustaz kau tuh..
Penulis : Biar dia yang mintak derma..
Budak : (Diam sambil buat muka meminta simpati orang ramai)

Di sini telah jelas ustaz tersebut mengambil kesempatan dengan mepergunakan kanak-kanak ini untuk tujuan meminta derma..Memanglah derma itu untuk membina surau..Murni tujuannya..Tapi pada pendapat kawan cara itu salah..Bukankah lebih baik jika budak itu tadi berada di rumah atau sekolah membuat kerja sekolah atau tuisyen ataupun membuat perkara yang menjadi tanggungjawab pelajar..Kasihan budak tersebut..Dia pun kalau boleh tidak ingin berada di luar meminta derma dan menjual..

Kawan bukan tidak ada hati dan perasaan..Cuma kawan berwaspada..Peminta-peminta sedekah(merujuk kepada semua) bukan semua susah dan patut diberi duit..Ada seorang pakcik tempang yang kawan biasa lihat meminta wang di kedai-kedai makan..Sedang kawan melepak bersama rakan-rakan di Seksyen 7 BBB, pakcik ini meminta derma dan dia juga amat persistant sekali..Kemudian boleh pulak kawan jumpa dia di Pusat Snuker siap main kalah bayar lak tuh...Hisap Dunhill kotak merah yang mahal tuh yang macam biasa Payed hisap..Ada ke patut? Pastu yang tak bleh blah lagi boleh enjoy karaoke jamban sebelah kawan..Pakcik ini juga selalu berada di Downtown BTR berhampian IPIK Cheras..jauh tol dia jalan..

Ada juga yang mengedarkan pelekat yang tertera ayat-ayat suci Al-Quran dan berharap agar kita menghulurkan duit..syiling tak mau..Mau kertas..Mengada tol..Dari berbuat demikian, eloklah dia bekerja kontrak membuat bangunan atau rumah yang gajinya boleh mencecah 2-3 ribu sebulan..Tubuh badan sihat..Tak sakit..Pemikiran sahaja sakit..Malas..Memalukan Melayu..

Tetapi kawan tidak pernah mencemuh dan memaki mereka..Nasihat sahaja yang keluar dari mulut kawan..Itupun kadang-kadang..Yang hanya boleh kawan lakukan ialah tersenyum..Tidak kiralah sinis atau pun menganjing ataupun bermakna..Kerana senyum itu kan sedekah..Hanya itulah sahajalah yang kawan termampu..Bukan tidak ada duit..Cuma tidak mahu Melayu hidup bermalas-malasan..

Kau Memang LaNGsI

Posted by Sakti Arjuna

Seorang sahabat memberitahu kawan satu berita yang agak mendukacitakan..Setelah sekian lama menimba ilmu, ada beberapa manusia yang nampaknya tidak mahu menggunakan ilmu yang dipelajari itu ke arah jalan yang sepatutnya..Namun untuk menceritakan tentang semua manusia ini, tidaklah dapat kawan lakukan kerana ianya hanya akan menghabiskan masa berkualiti kawan..

Kawan ingin bercerita perihal seorang mamat ni..Ramai orang mengakui bahawa dia adalah seorang yang petah bercakap, bijak mengutarakan pendapat dan ada juga yang mengatakan bahawa dialah lelaki terpandai dalam Cohort kawan ini..Itu semua kawan sangkal kerana perasaan dengki dan juga atas beberapa faktor lain yang tidak dapat kawan nyatakan di sini..

Dengar cerita daripada sumber yang boleh dipercayai, mamat ini tidak berminat menjadi guru..alasan yang diberikan adalah kerana dia tidak berpuas hati dengan sistem pendidikan di Malaysia ini..dengan berbekalkan pengalaman selama 12 minggu, mamat ini membuat kesimpulan sendiri..Dia juga tidak berminat menjadi guru dan ingin bekerja dalam sektor swasta yang kononnya menjanjikan pendapatan yang lebih lumayan..lebih lucu lagi, dia ingin bekerja di Singapura dengan berbekalkan Ijazah yang bakal diperolehi..

Ada juga berpendapat (sorang je) bahawa mamat ini otak bisnes dan boleh pergi jauh dalam perniagaan..Bergaul pun tidak reti..komunikasi dengan manusia pun gagal, inikan pula hendak berhadapan dengan orang ramai..

Buka kawan ingin memperkecilkan kebolehan mamat yang seorang ini tetapi cuba kalian renungkan..Segala perbelanjaan yang dikeluarkan Kerajaan Malaysia untuk membiayai pengajian mamat ini mencecah ratusan ribu..Dia bergembira belajar dengan percuma dengan duit rakyat tetapi tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan..Soal dia mampu membayar balik duit tersebut bukanlah merupakan satu masalah..Kerajaan banyak duit..Masalahnya di sini ialah dia telah mengambil tempat orang lain yang lebih layak dan bersungguh ingin menjadi guru..Kalau tidak mahu dari mula, jangan isi borang..Kesian orang lain yang tidak dapat mengikuti kursus ini..

Kita sedia maklum bahawa sudah ada pihak yang banyak mencabar berkenaan hak..Inginkan biasiswa dari kerajaan tetapi tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan..kepala lancau palat kau..Inilah salah satu contoh yang nyata..Memang Vitamin C pun..Adanya golongan seperti inilah yang menyebabkan PIPP tidak dapat dilaksanakan dengan jayanya..Golongan seperti ini merupakan parasit dalam negara dan harus dibenteras supaya golongan ini tidak lagi dapat mencabar Kerajaan dengan mempertikaikan hak yang berhak..

Mamat ini pula ada hati ingin bekerja dengan sektor swasta..Selama kawan kenal dengannya, dia memakai seluar slack yang senteng dan lusuh, kemeja yang berkedut dan pudar warnanya, kasut hitam yang digunakan abah korang jika ke kebun dan tidak pernah kawan nampak dia memakai tali pinggang..Imej yang ditonjolkan adalah selekeh dan tidak bertepatan dengan penampilan seorang professional..Nak kerja swasta konon..Muka macam komunis bukit..Longkang..Rakyat seperti ini harus diajar dan dilucutkan kewarganegaraannya..

Kawan berharap agar pengambilan yang akan datang ditapis dengan sebaik-baiknya..Dan yang lebih penting, bakal-bakal guru ini haruslah terdiri dari mereka yang pro-kerajaan..haruskah dibazirkan wang rakyat berjuta-juta jika di akhirnya mereka ini tidak dapat berkhidmat kepada negara??Merugikan modal insan..Bangsat!!!

Yang Berhak

Posted by Sakti Arjuna

Seringkali kita tidak tahu mempertahankan hak sebagai pengguna..Maka rentetan dari itu kita sering ditindas dan dinafi hak..

Kawan amat menyedari bahawa rakyat Malaysia adalah aman orangnya lebih-lebih lagi Melayu..Kita tidak gemar jalan-jalan cari pasal dan bergaduh dengan orang lain..Sikap begini boleh mengundang padah jika tiada had dan batasannya..

Kawan pasti ramai yang sering tertipu dengan jaminan penjual DVD haram tentang kualiti gambar dan bunyi DVD yang dibeli..Memang betul boleh ditukar semula tetapi sudah menjadi satu pekerjaan pula berulang alik membazir tenaga dan wang ringgit..Sudahla badan penat, hati pula panas..Akan tetapi beranikah kita menengking dan memaki hamun penjual DVD tersebut? kawan yakin jawapannya tidak..Sedangkan sudah menjadi hak kita sebagai pengguna walaupun barang tersebut adalah salah disisi undang-undang..

Jika kita ke restoran-restoran mamak yang semakin banyak menular di negara tercinta ini pula, berapa ramaikah dari kita yang betul-betul berpuas hati dengan kualiti makanan dan layanan yang diberikan? Bila sudah terkenal dan ramai pelanggan, maka harga diletakkan sesuka hati dan boleh pula buat muka ketika mengambil pesanan dan ketika digamit....Berapa ramaikah antara kita yang berani memaki hamun pekerja-pekerja tersebut seraya menghumban makanan dan minuman yang tidak memuaskan?

Jika kita menaiki bas ekspress berjenama burung berwarna hijau dari Kajang ke Johor Bahru, bas tersebut akan singgah di Terminal Bas Seremban hampir 45 minit untuk memenuhkan penumpang sambil mengisi poket ulat tiket dan pemandu bas dengan komisen..Ini membuat kita terfikir bas yang kita naik ini bas ekspress atau bas berhenti-berhenti??? Kita sebagai penumpang merangkap pengguna perkhidmatan bas ekspress ada benda lain yang ingin dibuat dan ingin sampai ke destinasi dalam masa yang diingini..bukan ingin melayan kehendak ulat tiket dan pemandu bas..Itu masalah korang, bukan kami..Tetapi berapa ramaikah antara kita yang berani menegur ulat tiket ini? Kawan berani..Dan telah kawan lakukan..Tetapi dijawab dengan angkuh dan autokratik sekali..Kawan tidak ingin meninggikan suara dan memaki hamun kerana kawan ingin ke Johor Bahru dan bukan Hospital Besar Seremban..Tambahan pula, kawan ada kursus..

Marilah kita ramai-ramai menyedari hak kita sebagai pengguna..Berani kerana benar dan jangan takut untuk lantang bersuara dan menegur yang batil..Ini negara kita..Kita juga akan membayar cukai..Kita juga menyumbang kepada ekonomi negara..Dan yang paling penting, kita penduduk asal negara tercinta ini..

Seragam Biru ( Bukan Lagu Kristal )

Posted by Sakti Arjuna

Semalam ketika kawan dalam perjalanan pulang dari makan di kedai, perjalanan terganggu agak lama akibat sebuah bas yang menurunkan penumpang..Maka topik yang dibincangkan di sini adalah bukan bas, tetapi penumpang yang menaiki bas tersebut..

Ramai sedia maklum akan kewujudan gadis-gadis beruniform biru di Larkin Jaya dan Jalan Cenderawasih..Golongan ini seperti cendawan tumbuh selepas hujan..Berjalan dengan lenggok gedik yang dibuat-buat dan bergelak ketawa sambil berperasaan ayu merupakan tanda pengenalan mereka..

Kawan juga seringkali dijeling nakal oleh golongan ini..Mereka juga tanpa segan silu menegur dan menyapa kawan dengan suara yang manja..Mentang-mentanglah ketika itu kawan memandu Toyota Yaris Sport berwarna kelabu, maka saham kawan naik mendadak dan ditutup agak tinggi..Walaubagaimanapun, Toyota Yaris tersebut bukanlah hal dalam perkara ini..

Apa yang ingin ditekankan ialah kewujudan golongan berunuform biru ini sedikit sebanyak menjadi penyeri dalam kehidupan malam kita di Cenderawasih..Bagaimanapun, sikap gedik dan manja keterlaluan yang seringkali ditonjolkan membuatkan kawan tertanya-tanya..Golongan ini di mana-mana memang macam ini kah?? Adakah semuanya serupa tidak kira di mana sekalipun? Kerana berdasarkan pengalaman kawan golongan ini mempunyai sikap dan perangai yang sama di mana-mana negeri sekalipun..Tak perlu melatah kalau tidak setuju..

Ingin kawan kongsi sebuah cerita di sini..Sedang kawan menunggu Nurulhazhan di hadapan gerai burger di Cenderawasih, kawan terdengar perbualan 3 orang seragam biru bersama 2 orang abang penjual burger yang sedikit sebanyak berbunyi begini :

Biru 1 : Burger abang sedaplah..Kenapa tak bukak cawangan kat tempat kitorang kerja?
Biru 2 : Aah la..Boleh makan hari-hari..
Burger 1 : Yeke? Sedap sangat ke?
Burger 2 : Tang mana yang sedapnya?
Biru 3 : Abang buat sendiri ke Mayonis?
Burger 2 : Aah..Sendiri punyer..
Biru 2 : Wah!! Hebatlah abang..Macam mana caranya?
Burger 1 : Ala..korang kalau nak boleh tolong abang buat...
Biru 1 : Boleh jugak..tunggu la kitorang off-day nanti...
Burger 2 : Senang la kalau korang bertiga tolong wat mayonis..cepat siap..cepat rasa..
Biru 1, 2 , 3 : Tak sabarnya!! Abang janji ek bagi mayonis yang sedap punyer tau..
Burger 1, 2 : Itu sudah semestinya..(hehehehe)

Gadis-gadis beruniform biru ini dengan gediknya bermesra dengan abang-abang penjual burger dengan tujuan yang tidak diketahui..Kemungkinan yang boleh didapati adalah mungkin si gadis-gadis ini ingin burger percuma ataupun dengan separuh harga..

Kawan berasa meluat melihat adegan tersebut..Mengapakah golongan beruniform biru ini berkelakuan mesra dan manja dengan sesiapa sahaja? Bukan kawan dengki mereka tidak bermesra dengan kawan..Tidak!! Tidak sekali-kali.. Cuma kawan berasa yang mereka ini tidak menjaga air muka mereka dan secara tidak langsung menjatuhkan imej profesion yang dibawa..

Ingat..awak tu pakai uniform..Dan kawan yakin bukan semua golongan ini berperangai sebegini..Tetapi, walau apapun..kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..

Walau apapun, bagus juga mereka bersidai dan berpeleseran di Cenderawasih kerana bolehlah kawan dan rakan-rakan yang lain mencuci mata melihat gadis-gadis seragam biru..

Zitron oh Zitron

Posted by Sakti Arjuna

Pada awal Februari yang lepas, kawan bersama rakan-rakan telah meredah jalanraya Johor Bahru yang sesak dan dipenuhi pemandu yang kurang ajar semata-mata untuk ke sebuah premis membaiki telefon bimbit yang terletak di kawasan yang umumnya dikenali dipenuhi Vitamin C..

Tiga bulan berlalu, kawan masih belum menerima apa-apa berita berkenaan telefon bimbit 3G kawan..Namun, oleh kerana kesibukan kerja, kawan tidak berapa ambil peduli akan kelewatan tersebut..

Setelah sudah lama tidak ambil peduli, kawan mengambil keputusan eksekutif untuk menghubungi pihak di premis tersebut untuk bertanyakan perihal telefon kawan..Jawapan yang diterima sungguh mendukacitakan.."Sekarang ni personel yang in-charge handphone Encik MC la..saya kena telefon dia..Saya call Encik balik kejap lagi ye."

Andaikata kalian merasakan jawapan yang diterima mendukacitakan, sila baca perenggan seterusnya..

Kawan menunggu dengan penuh sabar panggilan yang dijanjikan..Namun setelah dua minggu menunggu, kawan masih lagi tidak dihubungi oleh receptionist yang mengangkat panggilan dari kawan tempohari..Namun dari suaranya, kawan sudah dapat mengenalpasti bahawa wanita itu adalah dari kaum yang diketahui belit nalurinya..

Kawan tidak putus asa..Kawan cuba hubungi lagi dan kali ini diangkat oleh seorang gadis Melayu yang ramah dan sopan tutur katanya..Beliau menyelesaikan masalah yang dihadapi kawan dan tidak gagal dalam menghubungi kawan untuk menerangkan harga dan tarikh siapnya..

Semalam kawan ke premis tersebut dalam hujan lebat..Terima kasih diucapkan kepada awek kawan Nurulhazhan yang sudi meluangkan masa menemani kawan ke Taman Johor Jaya dengan Toyota Yaris Sport kelabunya..

Di premis tersebut, kawan berjumpa dengan receptionist yang mungkir janji itu dan menyelesaikan bayaran yang dipersetujui..Apabila kawan bertanyakan tentang waranti membaiki, dia berkata bahawa pihaknya tidak akan melindungi telefon yang rosak dan pecah akibat terjatuh..Kawan menerangkan bahawa telefon kawan tidak pecah akibat jatuh tetapi kawan sedia membayar walaupun kerosakan tersebut tidak boleh dikatakan sebagai salah kawan..Kawan juga bertanyakan bagaimana jika masalah yang sama berulang?Dia hanya menjawab,"Kami cuba tetapi biasanya pecah kami tak cover."

Kepala hotak paria kau..

Apa gunanya diberi waranti jika ada kerosakan yang tidak mahu dilindungi? Cakap macam puki..Tau la k****g..

Kawan amat kecewa dengan perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangan premis tersebut..Namun, kualiti perkhidmatan membaiki boleh dikatakan memuaskan..Inilah kali terakhir kawan berurusan dengan premis tersebut yang terletak di Jalan Dedap 17, Taman Johor Jaya..

Tak Sedar Diuntung (Ini bukan kisah benar)

Posted by Sakti Arjuna

Airif (bukan nama sebenar) merupakan salah seorang ahli dalam masyarakat..Masalahnya airif (ditulis dalam huruf kecil kerana kewujudannya tidak ada makna) merupakan sampah masyarakat..Sampah masyarakat adalah elemen yang tidak dikehendaki dalam masyarakat..Bagaimanapun airif bangga menjadi salah seorang daripada sampah masyarakat..

Ibu-bapa airif merupakan pasangan yang dungu dan dangkal otaknya..Meskipun bergelar professional dan pencegah, mereka tidak tahu menjaga anak haram yang seorang ini..Anak haram ini diberi wang dan kesenangan sehingga dia berevolusi menjadi seekor babi..Adalah berkemungkinan wang yang diperolehi oleh pencegah ini adalah dari sumber yang haram sehinggakan airif menjadi bebal dan haram jadah spesisnya..

airif juga gemar menipu..Dalam sepuluh patah yang dituturkannya, sembilan patah adalah dusta..Sedangkan perkara yang sekecik kuman pun ingin dikelentongnya..Ini adalah kerana ibu-bapanya mengajar dia menipu..Selepas kelahirannya, bapanya menuturkan kata-kata yang berbau dusta ke telinganya..andaikata bapanya melaungkan azan ke telinganya, pastinya dia tidak akan menjadi sebegini rupa..Bapanya juga selalu berpesan agar menipu dan mencuri tulang walau dimanapun berada..Dengan cara ini, akan mudah naik pangkat seperti bapanya..

airif juga sering tidak ikhlas dalam melaksanakan apa-apapun tanggungjawab dan pekerjaan yang dilakukan..ini adalah kerana airif tidak diajar oleh ibu-bapanya perihal tanggungjawab..bapanya juga melepaskan tanggungjawab mendidik anak babinya ke tangan para pensyarah dan rakan sebaya..

airif tidak mempunyai fungsi dalam masyarakat..sepatutnya babi seperti ini dihapuskan sebelum wabak virus babi menular di Kelantan dan Johor Bahru..Wahai ibu-bapa airif, mengapalah kalian tidak berdoa sebelum berjimak menghasilkan airif dahulu? Dah keluar anak babi..Sepatutnya kalian tekup muka airif dengan bantal semasa bayi dahulu..Dasar tak sedar diuntung..

Mesin Basuh, Ampaian, dan Tangan

Posted by Sakti Arjuna

Kawan jarang berpeluh..Baju-baju yang dipakai boleh dikatakan tidak berbau kerana badan kawan tidak berbau akibat kurangnya peluh..Oleh kerana itu,kawan tidak membasuh baju sekerap orang lain kerana kawan boleh memakai baju yang sama selama berminggu-minggu tanpa risau akan bau dan kegatalan..

Entah mengapa, semalam terdetik di hati ingin membasuh baju..Kawan tidak pernah membasuh tangan di bilik air atau menggunakan mesin basuh yang menelan 3 ringgit sekali pakai..Kawan hantar baju kawan ke dobi..Ini adalah kerana kawan tidak mempunyai masa untuk menjemur dan melipat baju-baju serta mengemasnya ke dalam almari..Sebab yang utama ialah baju dan seluar kawan hampir kebanyakannya adalah yang berjenama dan mahal harganya..Kawan sedari tingkatan dua lagi duduk di asrama..Kawan faham akan masalah kecurian yang melanda setiap asrama di Malaysia ini..

Maka bermulalah proses membasuh dan menjemur baju..Usai menjemur, kawan turun ke padang menyepak barang sebiji dua bola bersama rakan-rakan..Namun, sekembalinya dari padang, hati kawan panas apabila mendapati seluar slack hitam kawan berjenama Suave telah hilang dari ampaian..Seluar ini bukanlah antara koleksi yang mahal, tetapi potongan sepertinya sukar dicari..Potongan sepertinya adalah yang tercantik dan padan dengan kawan..Nasib baik juga hanya sahelai sahaja seluar slack yang dijemur..Andaikata seluar-seluar kawan yang lain turut dijemur, maka kerugian boleh dianggarkan mencecah seribu ringgit..

Kawan tidak ingin menuduh dan bersikap prejudis..Maka kawan menampal notis untuk mengingatkan bahawa sesiapa yang terambil bolehlah memulangkan kepada kawan dengan kadar segera..Kawan tidak sanggup terfikir bahawa bakal-bakal guru kerjanya mencuri pakaian penghuni lain di asrama..Mungkin terambil secara tidak sengaja..Ataupun memang sengaja ingin meringankan beban kawan dari mengangkat sendiri jemuran..

Sekembalinya dari bermain snuker di Larkin Perdana, hati kawan sejuk kerana seluar kawan itu telahpun diletakkan semula di ampaian walaupun berubah tempat..Mungkin yang terambil itu tidak berani hendak memulangkan secara berdepan..

Terima kasih diucapkan kerana memulangkan kembali seluar kawan..Sikap sebeginilah yang harus dicontohi..Kawan bersyukur kerana masih ada lagi manusia yang jujur di atas muka bumi ini..

Ini merupakan kali terakhir kawan membasuh baju di asrama..Beringat sebelum kena lagi..

Pasrah

Posted by Sakti Arjuna

Masa itu emas..itulah bidalan yang sering dilontarkan merujuk pada masa..Tidak ramai yang tahu menghargai masa..Kawan juga masih tidak bisa menguruskan masa dengan jayanya..Tapi kawan tidak ingin berbicara tentang pengurusan masa di sini..


Sedar tidak sedar,masa dirasakan semakin berkurangan..Jika dahulu kawan boleh meluangkan dua jam sehari di pusat latihan snuker,sekarang kawan tidak bebas lagi berbuat demikian..Dalam tempoh dua bulan setengah,baru dua hari lepas kawan melepaskan gian snuker bersama Jalak Lenteng dengan kualiti permainan yang melucukan..

Kawan juga jarang meluangkan masa bersama rakan-rakan..Bukan tidak mahu,tetapi tidak berupaya..Rakan-rakan juga jarang meluangkan masa bersama kawan..Jika dahulu kawan boleh melepak di warung sambil minum Kopi Jantan Ais dengan gembira bersosial, maka sekarang kawan hanya boleh minum air water cooler sambil cuba berborak dengan mereka yang sedang menggunakan mesin basuh..

Jika dahulu kawan boleh menghabiskan wang, masa dan tenaga berembun dan berhujan di awal pagi bersama rakan-rakan menjelajahi segenap pelosok Johor Bahru dengan gembira dan tanpa perasaan bimbang, maka sekarang tiada lagi rakan yang boleh diajak berseronok dan berhibur seperti waktu dulu..

Jika dahulu kawan bebas mengajak rakan melalak dan memekak di Diva Giant Southern City, maka sekarang rakan-rakan tidak mahu lagi mengadakan aktiviti sedemikian atas kekangan kewangan dan perhubungan..

Masa sudah berubah..Perubahan itu sukar untuk diterima..Tetapi itulah hakikat yang terpaks kita tempuh..Kawan tidak ingin memandang ke belakang dan berharap agar dapat diundurkan masa..

Konservatif

Posted by Sakti Arjuna

Semua orang berhobi..Hobi itu subjektif..Hobi itu menjadi pengubat dan juga peneman kepada seseorang individu..Hobi juga menerangkan sikap dan perwatakan seseorang itu..

Kawan tidak tahu jika bermain permainan video atau komputer itu merupakan satu hobi..Mungkin ada yang mengatakan ya..dan kawan yakin ramai yang berkata ya..Pada kawan,hobi sedemikian adalah pramatang dan sia-sia..

Carilah hobi yang lebih bermanfaat..Terus terang kawan katakan bahawa kawan bersikap agak prejudis terhadap golongan yang bermain permainan komputer untuk tempoh yang agak lama..Atas dasar yang diterima sejagat bahawa itu adalah hak masing-masing,kawan tidak menegur mahupun mengutuk secara berdepan..Cuma kawan memandang rendah golongan seperti ini tidak kira apa status yang dipegang mereka..

Kawan bermain juga permainan video..paling lama pun tiga hari..itupun paling lama sehari 3 jam..Dan jarang kawan bermain lama kerana kawan tidak menggemari permainan video dan berkomputer..Maka menjadi kehairanan kepada kawan melihat manusia yang dapat bermain berjam-jam sehinggakan boleh memberi komitmen yang sama selama berbulan-bulan malah bertahun..

Mungkin kawan agak konservatif..Tetapi kawan geli hati melihat orang yang boleh dikatakan dewasa bercakap tentang game..berdiskusi tentang game..menghadap skrin sampai rabun mata dan pening kepala kerana game..bergaduh kerana game..bermasam muka kerana game..meninggalkan komitmen kerana lebih komited terhadap game..Kerana pada kawan ini adalah sikap anak-anak yang belum mumaiyiz..

Mungkin perkara ini adalah hak masing-masing..itu kawan akui..tetapi hak yang dimiliki oleh mereka ini pada kawan dungu dan bodoh..

Kawan memang tidak boleh terima orang yang taksub dengan game..Alahai kesiannya..

Kereta Idaman

Posted by Sakti Arjuna






Seperti manusia lain, kawan juga mempunyai impian untuk memiliki kereta idaman atau kereta-kereta idaman..Doakan kawan murah rezeki dan berjaya mencapai impian..

Waiting List

Posted by Sakti Arjuna

Kawan bangkit dari tidur dengan perasaan yang bercampur baur..Sakit perut yang memulas menyebabkan kawan terpaksa menghabiskan masa yang lama di dalam jamban..Bilik mandi yang penuh menyebabkan kawan terpaksa menunggu giliran seperti di BSN cawangan Larkin Jaya..

Kawan benci menunggu..Tidak kiralah menunggu apa sahajapun..Tanyalah Nurulhazhan..Dia tidak berani membuat kawan menunggu kerana sudah sedia maklum kawan benci menunggu..

Kawan tidak kisah menunggu di tempat yang dirasakan perlu..Tetapi jika kawan merasakan adalah melampau untuk kawan menunggu di tempat yang dirasakan tidak perlu,maka kawan akan mudah berasa panas..

Semua manusia mandi pagi..kecuali cina-cina yang memang budayanya tidak mandi pagi..Adakah perlu mengambil masa yang lama untuk membersihkan diri..Jangan buat seperti bilik air tersebut mak bapak kalian yang renovate..Ada manusia yang mengambil masa sehingga sepuluh minit untuk mandi..Mandi pagi je pun..Berapa lama sangatkah masa yang diperlukan untuk menyabun, shampoo dan membilas pepek anda itu?

Kawan benci manusia yang pentingkan diri sendiri..Jangan sampai kawan menendang pintu semasa kalian sedang membasuh pepek..

Ada juga manusia dungu yang menukar baju di dalam shower..Patutlah lama masa yang diambil..Kau buat shower tu macam fitting room ek? Pastinya golongan ini tidak pernah berjumpa dengan shower di seberang sana..Itulah sebabnya mereka ini ibarat baru berjumpa kemajuan..Kawan sedia maklum di sana kekurangan serba serbi..

Kawan rasa tak berbaloi ada muka yang pecah kerana sikap di bilik air...

Posted by Sakti Arjuna

Posted by Sakti Arjuna

Posted by Sakti Arjuna


Sepatah Dua Kata

Posted by Sakti Arjuna

Di sini kawan ingin menyampaikan nasihat ikhlas buat rakan-rakan Cohort 5 yang akan meneruskan perjuangan ke menara gading..


1. Jangan sesekali memonteng kelas kerana ponteng itu ibarat rokok..cepat sangat ketagihnya..Sekali ponteng pasti hendak ponteng lagi dan akhirnya memakan diri..

2. Jangan lupa untuk menyiapkan tugasan tidak kiralah dibuat awal atau di akhir masa..

3. Jangan alpa dengan kota metropolitan yang berhampiran kerana melayu itu mudah sangat lupanya..

4. Jangan sesekali mencuri barang atau wang di asrama atau rumah sewa kerana jika ditangkap, buruk padahnya dibelasah rakan-rakan..

5. Berbelanjalah secara jimat kerana perasaan ingin berbelanja itu lebih meruap-ruap di sana..

6. Carilah awek semasa dua tahun berada di sana..Adalah satu kegagalan dalam kehidupan jika kembali ke MPTI dengan tangan kosong kerana awek-awek di sana bersepah dan cun-cun belaka dan kepingin untuk mempunyai teman lelaki..

7. Hormatilah pensyarah dan tenaga pengajar..

8. Jaga motosikal baik-baik..Banyak pencuri..

9. Jangan lupakan kawan di sini..Ada masa, jika diizin Tuhan, kita berjumpa lagi..

Andai Dapat Ku Undur Masa

Posted by Sakti Arjuna

Dalam usik ku merajuk seketika
Lalu Ku pergi meninggalkan dirimu
Tanpa kuduga lilin menjadi bara
Gurauanku jadi dilemma prasangka

Kau menyangka aku pergi kerna dia
Yang tak pernah wujud dalam alam cinta
Belum sempat ku jernihkan suasana
Engkau pula yang hilang entah ke mana

Puas sudah ku mencari
Ku tinggalkan pesan ku kirimkan
Berita agar dapat ku temui
Dirimu umpama sebutir permata yang sirna

Andai dapat ku undurkan putaran dunia
Ingin ku ubah semula
Kata-kata dan tingkah lakumu
Yang salah agar kita dapat seiring
Di mercu asmara

Tak ingin lagi
Dan tak mahu lagi
Berpisah bukan dengan kerelaan hati
Penyesalan yang tak ada kesudahan
Ku tersepit dalam jerat sendiri

Pasukan Ragbi 10's SMTJB

Posted by Sakti Arjuna


Mahalnya Harga Sebuah Senyuman

Posted by Sakti Arjuna

Kawan sering terjumpa tunggul..ajaib rasanya kerana dimana-mana ada sahaja tunggul..kawan juga yakin bahawa sememangnya tunggul yang sering kawan ternampak itu..andai kata bukan tunggul seperti yang dikatakan, sudah tentulah ia boleh berbicara atau paling tidakpun tersenyum..

Kawan jarang bersedekah..dengan perasaan malu kawan akui bahawa wang ringgit bukanlah sesuatu yang mudah untuk kawan sedekahkan,tapi setidak-tidaknya kawan senyum apabila berjumpa sesama saudara..

Dahulu, kawan mengenali sesama rakan semaktab..Boleh kata kawan boleh menegur sesiapa sahaja tanpa perasaan malu dan segan..Jika kawan berasa berat mulut untuk menyapa, kawan rajinkan otot pipi kawan untuk senyum dan bukan tersengih seperti kerang busuk..

Seringkali kawan perhatikan adik-adik yang menginap di kediaman asrama ini bongkak mukanya dan angkuh perwatakannya..Kurangnya didikan dari abang-abang menyebabkan mereka ini seperti hidup dalam kepompong mereka sendiri dan berasa selesa semahunya..Kawan bukan minta untuk dilayan seperti Abang Besar..apakah leceh untuk membalas kembali senyuman yang dilemparkan oleh kawan dengan rasa ikhlas??Mengapa perlu ada riak bongkak pada air muka??

Kawan menyapa dan senyum pada adik-adik ini kerana ikhlas dan ingin bergaul..kerana itu adalah perbuatan yang biasa dan sering dilakukan oleh manusia bertamadun..Jika mereka tidak diajar dan tidak biasa menyapa dan senyum pada sesama saudara lebih-lebih lagi pada yang lebih tua,maka tindakan kawan itu hanyalah berdasarkan atas prinsip kepimpinan melalui teladan..kerana kawan diajar oleh orang tua kawan agar ringan mulut menyapa dan tersenyum pada sesama saudara tidak kira yang tua atau yang muda..

Kawan kurang pasti mengapa budak-budak zaman sekarang ni sukar untuk menzahirkan hormat dan kemesraan..adakah kerana bagusnya keputusan dalam Sijil Peperiksaan Malaysia atau memang mereka ini kurang didikan dan tunjuk ajar dari orang tua dan para guru..

Jika senyum kawan tidak dibalas..dan sapaan kawan dibuat endah tak endah sahaja, maka kawan tidak merasa perlu untuk berbuat baik pada golongan ini lagi..

Tolong Jangan Perasan Besar

Posted by Sakti Arjuna

Baru-baru ini kawan dikejutkan dengan kenyataan dan luahan rasa segelintir rakan-rakan yang tidak selesa hatinya dengan kepadatan institusi. Sudah sedia maklum bahawa kepadatan mengundang masalah sosial seperti jenayah, melepak, merempit dan sebagainya..Namun masalah yang berlaku di sini adalah lebih petaka lagi.

Kawan sudah lama menjadi penghuni di sini..Belum pernah kawan berjumpa dengan golongan yang tidak ada nasab seperti golongan bermasalah ini..Golongan ini amat kurang ajar sekali memperlekehkan peraturan yang sekian lama dituruti dengan patuh oleh kita semua..Menjadi lambang kemegahan buat golongan ini memiliki kenderaan yang hanya boleh dilihat dengan perasaan kosong oleh kita semua..Bukan maksud kawan ingin jaki dan berdengki kerana kawan tidak memiliki kenderaan empat tayar..TIDAK!!! Kawan aman jikalau apa sahaja kenderaan yang dimiliki mempunyai pelekat yang pemegangnya dibenarkan untuk meletakkan kenderaan di kawasan asrama..

Jikalau sudah tidak dibenarkan, bawa balik sahaja kenderaan itu..Jangan menidakkan hak kami yang sudah bertahun-tahun di sini..Kalau tidak hormat kepada peraturan, setidak-tidaknya hormatlah pada kami yang mengikut peraturan..Kawasan parking merupakan hak kenderaan berpelekat hijau..Jangan kurang ajar..Kalau sedar pelekat berwarna dan bercorak lain, sila jangan buat kami marah..Sila ikut resmi kami..Jangan jadi lahanat..