Kau Memang LaNGsI

Posted by Sakti Arjuna

Seorang sahabat memberitahu kawan satu berita yang agak mendukacitakan..Setelah sekian lama menimba ilmu, ada beberapa manusia yang nampaknya tidak mahu menggunakan ilmu yang dipelajari itu ke arah jalan yang sepatutnya..Namun untuk menceritakan tentang semua manusia ini, tidaklah dapat kawan lakukan kerana ianya hanya akan menghabiskan masa berkualiti kawan..

Kawan ingin bercerita perihal seorang mamat ni..Ramai orang mengakui bahawa dia adalah seorang yang petah bercakap, bijak mengutarakan pendapat dan ada juga yang mengatakan bahawa dialah lelaki terpandai dalam Cohort kawan ini..Itu semua kawan sangkal kerana perasaan dengki dan juga atas beberapa faktor lain yang tidak dapat kawan nyatakan di sini..

Dengar cerita daripada sumber yang boleh dipercayai, mamat ini tidak berminat menjadi guru..alasan yang diberikan adalah kerana dia tidak berpuas hati dengan sistem pendidikan di Malaysia ini..dengan berbekalkan pengalaman selama 12 minggu, mamat ini membuat kesimpulan sendiri..Dia juga tidak berminat menjadi guru dan ingin bekerja dalam sektor swasta yang kononnya menjanjikan pendapatan yang lebih lumayan..lebih lucu lagi, dia ingin bekerja di Singapura dengan berbekalkan Ijazah yang bakal diperolehi..

Ada juga berpendapat (sorang je) bahawa mamat ini otak bisnes dan boleh pergi jauh dalam perniagaan..Bergaul pun tidak reti..komunikasi dengan manusia pun gagal, inikan pula hendak berhadapan dengan orang ramai..

Buka kawan ingin memperkecilkan kebolehan mamat yang seorang ini tetapi cuba kalian renungkan..Segala perbelanjaan yang dikeluarkan Kerajaan Malaysia untuk membiayai pengajian mamat ini mencecah ratusan ribu..Dia bergembira belajar dengan percuma dengan duit rakyat tetapi tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan..Soal dia mampu membayar balik duit tersebut bukanlah merupakan satu masalah..Kerajaan banyak duit..Masalahnya di sini ialah dia telah mengambil tempat orang lain yang lebih layak dan bersungguh ingin menjadi guru..Kalau tidak mahu dari mula, jangan isi borang..Kesian orang lain yang tidak dapat mengikuti kursus ini..

Kita sedia maklum bahawa sudah ada pihak yang banyak mencabar berkenaan hak..Inginkan biasiswa dari kerajaan tetapi tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan..kepala lancau palat kau..Inilah salah satu contoh yang nyata..Memang Vitamin C pun..Adanya golongan seperti inilah yang menyebabkan PIPP tidak dapat dilaksanakan dengan jayanya..Golongan seperti ini merupakan parasit dalam negara dan harus dibenteras supaya golongan ini tidak lagi dapat mencabar Kerajaan dengan mempertikaikan hak yang berhak..

Mamat ini pula ada hati ingin bekerja dengan sektor swasta..Selama kawan kenal dengannya, dia memakai seluar slack yang senteng dan lusuh, kemeja yang berkedut dan pudar warnanya, kasut hitam yang digunakan abah korang jika ke kebun dan tidak pernah kawan nampak dia memakai tali pinggang..Imej yang ditonjolkan adalah selekeh dan tidak bertepatan dengan penampilan seorang professional..Nak kerja swasta konon..Muka macam komunis bukit..Longkang..Rakyat seperti ini harus diajar dan dilucutkan kewarganegaraannya..

Kawan berharap agar pengambilan yang akan datang ditapis dengan sebaik-baiknya..Dan yang lebih penting, bakal-bakal guru ini haruslah terdiri dari mereka yang pro-kerajaan..haruskah dibazirkan wang rakyat berjuta-juta jika di akhirnya mereka ini tidak dapat berkhidmat kepada negara??Merugikan modal insan..Bangsat!!!

8 comments:

  1. junilaila azhar said...

    marah beno...hahahaha..

  2. Sakti Arjuna said...

    memang marah..semoga kita sedar sentiasa..

  3. Jalak Lenteng said...

    ceh..itu macam lu org panggil otak bisnes...pa dahal????haram x leh pkai beb..nk ternag kat aku sal bende simple pun palad jadinye...ingat g sal semantic ntah pe jdh ntah...makin x paham aku...padehal simple jer bende tu...ca ya nun alip...satu pun x leh caya..butuh dieorg ar..aku nk tengok die keje swasta...barai cmtu...x pernah org puji aku ni layak jd cikgu lg..klu ini macam gayenye...aku bleh jd cikgu lagi bagus....bazir duit cukai mak bapak aku jer...manusia mmg bnyak ragam...tp klu berubah ke arah kebaikan...x pe ar...ni...haram..

  4. Sakti Arjuna said...

    tau xpe..orang macam ni memang gayanya macam mencabar..kurang hajar..tak bersyukur orang bagi duduk dan eksploitasi kekayaan negara...

  5. Mr Zakwan Johan said...

    pale hotak diee berjambul...ini bukan penjana modal insan, tapi penghabis modal kerajaan....

  6. Joseph said...

    patutnya kerajaan ambil tindakan yang lebih berat kepada golongan seperti ini seperti menaikkan jumlah bayaran balik kepada kerajaan ataupun mengenakan kontrak mandatori supaya tiada lagi insan parasit seperti ini yang bertindak menhabiskan wang orang ramai..

  7. Cik Seri said...

    berikan tempat tu kepada orang yang betul-betul berminat

    ada yang ambil program pendidikan di ipta/ipts untuk dapatkan ijazah pendidikan dan memang bercita-cita jadi cikgu

    bersyukur wahai penuntut2 ipgm
    siap elaun tiap bulan, yuran ditanggung, pergi praktikal dapat elaun lagi

    tapi kalau betul-betul tak berminat baik undur diri

  8. Bob Ziq said...

    x usah di layan la mamat tuh..
    cakap jek berapi..
    nk bangga kn ape? blaja pakai duit rakyat..
    nk bnyk cite..
    tp ada bagusnya dia x jadi cikgu..
    sbb ini la perosak anak bangsa..
    mejatuhkan martabat guru..
    bangsat nye org..

Post a Comment