Kenapa la kau ni baser oi...

Posted by Sakti Arjuna

Sekali lagi kawan ingin berbicara perihal kedai makan..Kawan memang tak puas hati..Baru je tadi kawan ke sebuah restoran yang terkenal di Kota Tinggi ini..Restoran ini amat tersohor kononnya dalam menyajikan hidangan Nasi Ayam dan juga Nasi Beriani..Ingin tahu lokasinya, cari gedung di Kota Tinggi dan ia terletak berhampiran gedung ini..

Kedainya berhawa dingin..tapi masih tidak berupaya mendinginkan hati kawan yang panas sebaik sahaja 3 minit melabuhkan punggung di kerusi..Memang sudah sedia maklum pelanggannya ramai..tetapi pekerjanya sedikit..Minah Indon yang seorang inilah mengemas meja, mengambil pesanan dan menghantar pesanan..Apa lancau susah sangat ke kau nak tambah pekerja..kan mulut aku dah lancang..Pelanggan kau nak ramai tapi kau kedekut nak amik pekerja nak bayar gaji..Puki bapak kau..

Sudahlah meja makannya tidak berkemas..Minah Indon ini boleh asyik mengemas meja makan yang kosong dari mengemas meja yang sudah diduduki kawan..Jenuh kawan melambai..Minah Indon ini tidak mengangkat muka dan asyik mengemas meja macam konek laki kau ada kat meja tu kau nak sapu, lap lama-lama..Kemas la meja yang dah ada pelanggan bodoh..

Setelah 5 minit menunggu, minah indon ni pun datang dan mengemas meja dan terus berlalu..lantas kawan memanggil, "kau tak nak amek order ke, abes tu aku duk kat sini kau ingat sesaja ke?" Untuk makluman, kawan memang sentiasa melihat jam ketika masuk ke mana-mana kedai makan untuk melihat berapa lama masa yang diambil untuk datang mengambil pesanan, menghantar pesanan, dan datang untuk mengira..

Tersohor di Kota Tinggi konon..Haniffa ngan Minlon masak sedap lagi la..Kebulur sangat ke manusia kat sini lapar sangat nak makan kat sini, macam tak ade kedai lain..Ni last..jangan harap kawan akan datang makan sini lagi..

Usai menjamu selera yang sudah terbantut, kawan ke kaunter untuk membayar..bos yang biasanya di kaunter tiada pula..dia pulak yang sibuk hantar order..bangang punye bos..Kawan menunggu 4 minit untuk bos kedai ini datang ke kaunter dan mengira jumlah yang harus dibayar..setelah menghulurkan baki, bukan di tangan kawan, tetapi di atas meja, dia berlalu tanpa memandang kawan dan tanpa ucapan terima kasih..ni yang aku hangin satu badan ni..pukimak punye rakyat Malaysia..orang berbudi kau reti la berbahasa..mujur aku datang makan dengan anak murid aku je..kalau tak dah lama kau aku maki..pundek tol..

Natijahnya, jangan la singgah makan di kedai ini..Layanan serupa tahi..Inilah Melayu, bila dah maju sikit, lupa asal usul, melayan orang cam babi, masak serupa muntah kerana nak cepat kaya..bolehla pasni tiap-tiap tahun kau pergi haji..Sial tol..

Maka, bertambahlah satu lagi kedai haram jadah dalam senarai kedai makanan berstatus lahanat kawan..Kawan tidak akan jemu menulis perihal kedai makan..kerana kerana nak hiduplah kawan makan..tapi, layanannya macam puki...

7 comments:

  1. junilaila azhar said...

    bpk die ade puki ke??? mane tao ari ko pg tu pkrja die cti ke..cti last mnit ke..cti xgto ke..toke die kasi balance xtgk muke ko..maybe sbb die nk cpt wt kje len sbb pkrja die cti ke..or maybe sbb ko xensem ke..pg la lagi 2 kali..then baru wat conclusion..hehehe

  2. Jalak Lenteng said...

    seantero serdang aku suka dgn minlon...paling suka..biarpun keling tp bgus layanan nk juga masakan...

  3. Sakti Arjuna said...

    aku dah pegi 3 kali la ..sebab tu aku x puas ati ni,,kalau sekali tu terjadi aku simpan lagi..apela..tak hensem pun tgk la muka customer..habes muka die yang mcm jubor Rikishi tu leh lak aku tgk...

  4. Sakti Arjuna said...

    betol..mereka memang pandai menghargai..orang berbudi kita berbahasa..betol x jalak oi?

  5. Jalak Lenteng said...

    yup...org berbudi kita berbahasa..org memuki...kita berganda....uncle tu..sungguh pun x der kertas digunakan..tp tepat order...pastu gelengan dia dan senyuman x bergigi...aku selesa kat ctu...kdai okok pun dkat...luffman..haha

  6. Joseph said...

    emmang banyak pun kedai makan mcm tu.. senang cite, kalo dah layanan hampeh, jangan pg.. bagi la tokey kedai tu rest sikit.. dah mampu tambah pekerja nanti pergila lagi.. hehe

  7. Sakti Arjuna said...

    die bukan x mampu Joseph oi..die kedekut je..kedai die ade 3 tau kat sini..apekelancaunye x mampu tambah pekerja..manusia menganggur ramai di Malaysia ni..die amik Indon gak..malaon nye warganegara..

Post a Comment