Si Barai Mencari Salah Si Bangkai

Posted by Sakti Arjuna

Ramai orang barai..itu hakikat yang harus kita terima..tetapi mahukah kita menjadi golongan tersebut..Alpa dengan rekaan si yahudi dan nasrani sehingga maruah diri dan tanggungjawab dibiarkan menjadi bahan jenaka..

Apabila si barai mencanangkan pada orang keburukan si bangkai, adakah si barai ini berfikiran bahawa kebaraiannya akan tertutup dan tidak diketahui orang??Dunia sudah tahu bahawa si barai ini telah lama kelihatan barainya..tetapi si barai ini enggan muhasabah diri dan tetap dengan pendirian bahawa dirinya masih ok lagi jika nak dibandingkan dengan si bangkai..

Alasanmu bangang belaka bukanlah lagu ciptaan Exists tetapi ditujukan kepada si barai ini..Terlepas pandang merupakan alasan yang intelektual tetapi apabila ia keluar dari mulut si barai yang hancing ini, maka tiadalah hati manusia ingin menggunakan alasan tersebut lagi..

Jika dilihat, si barai masih tidak berubah..masih lagi hangat bercerita tentang si bangkai..

2 comments:

  1. Joseph said...

    jika dilihat dengan teliti, si barai dan bangkai ini memang pasangan yang sesuai.. seelum jadi bangkai harus dibiarkan barai dahulu..

    bak kata pepatah, mengata dulang paku serpih, cakap orang dia yang lebih..

    'lebih' itu bukanlah bermaksud sebagai ungkapan semata-mata.. ianya nyata tidak berkias.. memang lebih teruk dari si bangkai.. RPH siap pun mcm x perlu buat.. baik si bangkai yang x perlu buat apa-apa untuk mendapat borang merah itu..

    itulah yang dikatakan bangang belaka.. sesuka hati sahaja menyifatkan faktop lain sebagai punca kasilapan..

    apa kata tukar gelaran tu? aku rasa dia lebih 'bangkai' dari si bangkai.. terus membusuk dengan alasannya dan terurai begitu sahaja..

  2. GT Nemosis said...

    Adalah sukar untuk diubah nama tersebut kerana ia telah diwartakan dengan Jabatan Sampah Masyarakat..sebarang perubahan dari yang barai ke barai yang lebih hebat darjahnya harus mendapat kelulusan dan cap mohor Putera Sampoerna..

Post a Comment