Sayangi Orang Tua Anda

Posted by Sakti Arjuna

Jika kawan bertanya pada sekalian umat, sayang orang tua anda??Kawan pasti ramai yang berkata ya..kalau tidakpun, cukuplah sekadar mengangguk tanda setuju..

Jika kawan bertanya pula,hargai orang tua anda??Kawan pasti ramai yang akan berkata pasti.

Dan jika kawan bertanya pula,bagaimana anda menunjukkan penghargaan tersebut??Kawan pasti ramai yang menundukkan kepala tanda tidak tahu dan tidak pasti..Benar??

Seringkali kita alpa dan lalai dengan tanggungjawab kepada kedua orang tua kita..Tanggungjawab itu ada yang zahir,dan ada yang tidak dituntut..Yang tidak dituntut ini menjadi mercu kepada jenis dan sifat seorang manusia yang ada pada diri kita..

Apa sebenarnya tanggungjawab kalian pada orang tua anda??Orang tua anda..bukan orang tua orang..

2 comments:

  1. Unknown said...

    betul.. tanggungjawab orang tua berada di atas bahu kita.. keluarga adalah milik kita..

    adalah amat pahit sekali yang tidak menghargai langsung peranan orang tua.. berfoya-foya, alpa dengan apa yang ada.. sesungguhnya itu hanya sementara..

    berkata benar walaupun pahit.. jangan asyik uihh sahaja..

  2. Jalak Lenteng said...

    aku sedar aku buanlah anak yang baik....tapi semakin besar semakin aku reti memikir....mak dan ayah aku penting dalam idup aku....

    sebelum ni.x pernah peduli kat dieorg n slalu memberi masalah kat dieorg sehingga mak aku mengeluarkan ayat yang boleh diketegorikan anak durhaka la...

    mase berlalu,dan dek kerana beberapa kejadian yang menyentuh jiwa aku ni,aku dah berubah....sungguhpun agak jauh lagi masa tuk aku buktikan kat mak ayah aku yang aku bleh jage dieorg tp perlahan2 aku tunjukkan dengan mengurangkan masalah yang aku suakan kat muke dieorg....jadi anak x senang tp jadi mak ayah lagi x senang...

Post a Comment